کاخ‌سفید: هیچ‌ نتیجه‌گیری قطعی درباره منشأ کرونا وجود ندارد

کاخ‌سفید: هیچ‌ نتیجه‌گیری قطعی درباره منشأ کرونا وجود ندارد
سه شنبه 9 اسفند 1401 - 16:05

هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید تأکید کرد که هیچ‌گونه نتیجه‌گیری قطعی درباره منشأ ویروس کووید-19 وجود ندارد.

العالم - آمریکا

پس از آن‌که وزارت انرژی آمریکا مدعی شد که همه‌گیری کووید-۱۹ احتمالاً در اثر نشت ویروس کرونا از آزمایشگاههای چین رخ داده است، این بار کاخ سفید اعلام کرد که هیچ نتیجه قطعی در مورد منشاء کووید-19 وجود ندارد و جامعه اطلاعاتی و بقیه دولت ایالات متحده هنوز در حال بررسی این موضوع هستند.

از زمان دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا، ادعاهایی درباره نشت ویروس کرونا از آزمایشگاههای چین در ایالات متحده مطرح شده بود و بنا بر گزارش نشریه «ویک»، منشأ این همه‌گیری موضوع بحث‌های داغ دانشگاهیان، کارشناسان اطلاعاتی و قانونگذاران بوده است.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال روز یکشنبه هفته جاری به نقل از یک گزارش اطلاعاتی محرمانه که اخیراً در اختیار کاخ سفید و اعضای کلیدی کنگره قرار داده شده است، گزارش کرد که ویروس کرونا که به همه‌گیری کووید-19 در جهان منجر شد و به مرگ حدود هفت میلیون نفر در سراسر جهان منتهی شد، احتمالاً از نشت آزمایشگاهی در چین نشأت گرفته است.

با این‌حال، «جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در واکنش به این گزارش تصریح کرد: «جامعه اطلاعاتی و باقی دولت همچنان در حال بررسی این موضوع هستند. نتیجه‌گیری قطعی صورت وجود ندارد و بنابراین برای من سخت است که بگویم، و همچنین نباید احساس کنم که باید از گزارش رسانه‌ای در مورد یک نشانه اولیه احتمالی در این‌جا دفاع کنم».

وی ادامه داد: «رئیس‌جمهور جو بایدن به دنبال حقایق است. او می‌خواهد که کل دولت طوری طراحی شود تا به حقیقت برسیم و این کاری است که ما انجام می‌دهیم و هنوز به این نقطه نرسیده‌ایم».

وال استریت همچنین در گزارش خود نوشته بود که چهار سازمان اطلاعاتی آمریکا بر این باور هستند که انتشار ویروس کرونا به صورت طبیعی صورت گرفته است ولی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) هنوز در خصوص منشأ انتشار ویروس کرونا به نتیجه‌ای نرسیده است.

کربی در این خصوص گفت در حال حاضر هیچ اجماعی در دولت آمریکا درباره نحوه آغاز انتشار ویروس کرونا وجود ندارد و «هیچ اجماعی در جامعه اطلاعاتی آمریکا نیز در این خصوص وجود ندارد».

پیدایش این بیماری همه‌گیر، تنش بین ایالات متحده و چین را تشدید کرد زیرا مقامات آمریکایی ادعا کردند پکن اطلاعات مربوط به شیوع این بیماری را مخفی کرده است.

طبق این گزارش، مقام‌های چین روز گذشته (دوشنبه)، ادعاهای روزنامه وال استریت ژورنال را رد کردند و اعلام کردند که ریشه‌یابی این همه‌گیری «یک مسئله علمی است و نباید سیاسی شود».

«مائو نینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین گفته است که کارشناسان بین‌المللی بر این باورند که این فرضیه که کووید-19 از یک آزمایشگاهی در شهر «ووهان» چین نشت کرده است، «بسیار بعید است».

بنا بر گزارش شبکه «بی بی سی»،‌بعضی محققان بر این باورند که کووید-19، منشأ حیوانی داشته و همچون بسیاری از همه‌گیری‌های پیشین ویروس از حیوانات به انسان‌ها منتقل شده است. برخی مدعی هستند که این ویروس از شهر ووهان چین و به دنبال یک خطای انسانی در جهان شیوع پیدا کرده است.

چین با رد فرضیات درباره منشأ آزمایشگاهی ویروس کرونا تأکید دارد که سرایت این ویروس از خارج از این کشور آغاز شده است.

پربیننده ترین خبرها