اتهام تازه اف‌بی‌آی به چین در باره انتشار همه‌گیری کووید-19

اتهام تازه اف‌بی‌آی به چین در باره انتشار همه‌گیری کووید-19
چهارشنبه 10 اسفند 1401 - 11:51

مدیر اف‌بی‌آی نظریه عجیبی را درباره چگونگی شیوع اولیه ویروس کرونا مطرح و پکن را به پنهان‌کاری متهم کرد.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش رویترز، کریستوفر ری، مدیر اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) در اظهاراتی عجیب مدعی شد این آژانس ارزیابی کرده است که نشت از آزمایشگاهی در ووهان چین احتمالاً باعث همه‌گیری کرونا (کووید-19) شده است.
ری به فاکس نیوز گفت: «اف‌بی‌آی مدت‌هاست ارزیابی کرده است که منشأ همه‌گیری به احتمال فراوان یک حادثه آزمایشگاهی بالقوه در ووهان بوده است.»
ری افزود نمی‌تواند بسیاری از جزئیات ارزیابی آژانس را به اشتراک بگذارد زیرا آنها طبقه‌بندی‌شده و محرمانه هستند.
او دولت چین را متهم کرد «تمام تلاش خود را برای خنثی کردن و مبهم‌سازی» تلاش‌های ایالات متحده و دیگران برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد منشأ همه‌گیری به کار می‌گیرد.
اظهارات وی در پی گزارش روز یکشنبه وال استریت ژورنال مطرح می‌شود که بر مبنای آن، وزارت انرژی ایالات متحده «با اطمینان کم» این بیماری همه‌گیر را ناشی از نشت ناخواسته آزمایشگاهی در چین ارزیابی کرده است.
بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، چهار آژانس دیگر، همراه با یک هیئت اطلاعاتی ملی، هنوز بر این باورند که بیماری همه‌گیر کووید-19 احتمالاً نتیجه یک انتقال طبیعی بوده است، و دو آژانس هنوز در مورد آن به نتیجه نرسیده اند.
جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه گفت دولت ایالات متحده در مورد منشاء همه گیری کرونا به نتیجه قطعی و اجماع نرسیده است.
وزارت امور خارجه چین نیز در پاسخ به رویترز در این خصوص به گزارش سازمان جهانی بهداشت و چین اشاره کرد که به جای نشت آزمایشگاهی، به منشأ طبیعی این همه‌گیری اشاره می‌کند.

پربیننده ترین خبرها