اعتراضات در سرزمین‌های اشغالی به خشونت کشیده شد

چهارشنبه 10 اسفند 1401 - 17:04

سرزمین‌های اشغالی در پی درگیری معترضان صهیونیست و نیروهای پلیس ساعاتی متشنج را پشت سر می‌گذرانند.

العالم _ فلسطین اشغالی

به گزارش العالم به نقل از رویترز، هفته‌ها تظاهرات در سرزمین‌های اشغالی برای نخستین بار به خشونت کشیده شد. پلیس رژیم صهیونیستی برای متفرق کردن معترضان از نارنجک‌های نورزا و ماشین‌های آبپاش استفاده کرد. تظاهرکنندگان جاده‌ای در تل‌آویو را مسدود کرده بودند.
این سرکوب اندکی پس از آن صورت گرفت که وزیر به اصطلاح امنیت داخلی و تندروی رژیم صهیونیستی خواستار واکنش تند به افراد به گفته‌ی او «آنارشیست» شد.
این خشونت‌ها در حالی رخ داد که هزاران نفر در سراسر سرزمین‌های اشغالی «روز اخلال ملی» را علیه طرح کابینه برای بازنگری در قوانین قضایی پشت سر می‌گذارند.
در اولین صحنه های ناآرامی از زمان آغاز تظاهرات در دو ماه پیش، پلیس سوار بر اسب به مرکز شهر ساحلی تل‌آویو رسید، نارنجک های نورزا و صوتی پرتاب کرد و از ماشین آبپاش علیه هزاران معترض که شعار «دموکراسی» و «کابینه پلیسی» سر می دادند، استفاده کرد
ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است نشان می‌دهد یک افسر پلیس یک معترض را در حالی که زانویش را روی گردن این مرد قرار می‌دهد، نگاه داشته است.
پلیس مدعی شد معترضان سنگ و بطری های آب را به سوی پلیس پرتاب کردند. چندین معترض به اتهام برهم زدن آرامش دستگیر شدند و رسانه های صهیونیستی گفتند دست‌کم شش معترض مجروح شدند.
متحدان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، ادعا می‌کنند این برنامه به منظور کاهش نفوذ قضات غیر منتخب است.
اما منتقدان، از جمله مدیران بانفوذ تجاری و شخصیت‌های نظامی پیشین، می‌گویند نتانیاهو سرزمین‌های اشغالی را به سوی استبداد سوق می‌دهد و تضاد منافع آشکاری در هدف قرار دادن قضات دنبال می‌کند زیرا او به اتهام فساد محاکمه می‌شود.
این بحران تنها دو ماه پس از بازگشت نتانیاهو به قدرت،، موجی از اغتشاش و سردرگمی را به رژیم صهیونیستی تحمیل کرده و نخست‌وزیر را با چالشی جدی مواجه ساخته است.
نتانیاهو و کابینه‌اش - متشکل از ملی‌گرایان افراطی، معترضان را آنارشیست خطاب کرده‌اند در حالی که از محکومیت اوباش شهرک‌نشین کرانه باختری که اوایل این هفته یک شهر فلسطینی را به آتش کشیدند، خودداری می‌کنند.

پربیننده ترین خبرها