اظهارات غیرسازنده وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در دیدار با دیپلمات ایرانی

اظهارات غیرسازنده وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در دیدار با دیپلمات ایرانی
پنج‌شنبه 11 اسفند 1401 - 01:47

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان بدون توجه به توضیحات مقامات ایران در زمینه حادثه در سفارت این کشور در تهران، اظهارات تکراری و غیر سازنده بیان کرد.

العالم-ایران

در حالیکه «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به دنبال حادثه حمله سفارت جمهوری آذربایجان در تهران با «جیحون بایراموف» همتای خود تلفنی گفت‌وگو و ضمن محکوم کردن حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان، پیشنهاد کرده بود برای روشن شدن ابعاد مختلف حادثه، نهادهای امنیتی دو کشور در همکاری نزدیک با یکدیگر، موضوع را پیگیری و بررسی کنند، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان روز چهارشنبه در دیدار با یک دیپلمات ایرانی در شهر «باکو» به تکرار اظهارات سابق پرداخت.

به گزارش خبرگزاری «آذرتاج»، «جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان با «مهدی صفری» معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در نشست گروه تماس جنبش غیرمتعهدها با موضوع مبارزه با کووید-۱۹ به باکو سفر کرده است، دیدار و گفت‌وگو کرد.

بر اساس این گزارش، در این دیدار موضوعات مربوط به دستور کار اجلاس باکو و همچنین حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران مورد بررسی قرار گرفت.

علی رغم توضیحات شفاف مقامات ایران در رابطه با این حادثه، جیحون بایراموف بر اهمیت شناسایی و مجازات عاملان، سازمان‌دهندگان و طراحان حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران تاکید کرد.

این در حالی است که ایران پیشتر پیشنهاد داده بود تا با باکو در زمینه پیگیری این حادثه همکاری نزدیکی داشته باشد.

جیحون بایراموف در این ملاقات بر اهمیت اجرای تعهدات مندرج در معاهده وین در مورد روابط دیپلماتیک تاکید کرد که دولت پذیرنده مسئولیت تضمین حفاظت از اماکن دیپلماتیک و کارکنان سفارت برابر انواع حملات را برعهده دارد.

باکو در حالی علیه ایران اتهام زنی کرده که پیش از این حوادث این‌چنینی و مسائل دوجانبه کشورها به هیچ عنوان در چنین مجامعی مطرح نشده است.

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان با بیان اینکه باکو در حال تجزیه و تحلیل جزئیات این حمله است، بدون اشاره به پاسخ‌های تهران، بر لزوم پاسخگویی ایران به سئوالات باکو مرتبط با این حادثه تاکید کرد.

گفتنی است، در پی این حادثه، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران بلافاصله ضمن محکوم کردن اقدام مسلحانه در ورودی سفارت جمهوری آذربایجان در تهران، از دستگیری ضارب خبر داده و گفته بود که نتیجه بررسی‌های اولیه، حاکی از انگیزه‌های شخصی در ورای این اقدام است.

پربیننده ترین خبرها