ممانعت منامه از مداوای زندانی معروف بحرینی

ممانعت منامه از مداوای زندانی معروف بحرینی
شنبه 13 اسفند 1401 - 17:41

منابع بحرینی خبر دادند که مقامات رژیم آل خلیفه با وجود بیماری قلبی «عبدالهادی الخواجه» بار دیگر او را به زندان بازگردانده و مانع مداوای او شده‌اند.

العالم - بحرین

منابع بحرینی خبر دادند که مقامات این کشور، مانع مداوای «عبد الهادی الخواجه» انقلابی معروف در زندان می‌شوند.

به نوشته وبگاه میدل ایست آی، این زندانی بحرینی که تابعیت دانمارکی نیز دارد، به علت بیماری قلبی به درمانگاه زندان منتقل شده بود، اما مقامات بحرینی مانع معاینه او از سوی پزشک قلب شده و او را با غل و زنجیر به سلوش باز گرداندند.

این اتفاق در حالی افتاد که پزشک زندان نیز پس از معاینه او و تشخیص تنگی نفس و ضربان تند و نامنظم، خواستار انتقال سریع او به بیمارستان و معاینه‌اش از سوی متخصص قلب شده بود. عبدالهادی الخواجه از یک هفته پیش در درمانگاه زندان بود، اما بدون بهبودی بار دیگر به بند خود باز گشته است.

«مریم الخواجه» دختر این شخصیت انقلابی بحرینی در این باره به میدل ایست آی گفت که یک مأمور لباس شخصی در درمانگاه اصرار به بازگرداندن پدرش به سلول را داشت.

او گفت که دائما نگران حال پدرش است و مدام منتظر این است که خبر ناگواری از زندان بشنود، زندانی که سابقه خوبی در مراعات حال زندانیان ندارد و به خصوص در دوره شیوع کرونا، هیچ اقدامی برای صدها زندانی انقلابی که به این ویروس مبتلا شده بودند، انجام نشد.

مرسم الخواجه افزود: «پدرم در زندان می‌میرد و جامعه جهانی به خصوص اتحادیه اروپا و دولت دانمارک بارها پدرم را نا امید کرده و تنها به فکر منافع کوتاه مدت خود هستند. نمی‌خوام پدرم وقتی آزاد می‌شود که مرده باشد. ما به هم‌پیمانان بحرین نیازی داریم تا قبل از اینکه کار از کار بگذرد، کاری کنند».

عبدالهادی الخواجه، (۶۰ ساله ) به اتهام توطئه و تحریک مردم برای تظاهرات علیه رژیم آل‌خلیفه در ماه مارس ۲۰۱۱، به حبس ابد محکوم شد. با وجود درخواست‌های داخلی و بین‌المللی برای آزادی الخواجه، منامه تاکنون با لغو اتهامات علیه وی مخالفت کرده است.


عبدالهادی الخواجه در کنار «نبیل رجب» دیگر انقلابی محبوب بحرینی در صف اول تظاهرات گسترده منامه- فوریه ۲۰۱۱

با این حال رژیم آل خلیفه همچنان در حال افزودن اتهامات جدید برای عبدالهادی الخواجه است. به طوریکه سال گذشته نیز به بهانه توهین به یکی از نگهبانان زندان و شکستن صندلی پلاستیکی به جریمه نقدی محکوم شد. الخواجه مدت‌هاست که ممنوع الملاقات است.

این فعال حقوق بشر و انقلابی بحرین پیش از بازداشت، در مناصب مختلف بین‌المللی با موضوعیت حقوق بشر فعالیت داشته است. او همچنین دارنده جایزه «مارتین اینالز» در سال 2012 شد، این جایزه به مدافعان حقوق بشری داده می‌شود که علی رغم همه مخاطرات باز هم دست از خواسته خود نمی‌کشند.

عبدالهاید الخواجه همچنین به عنوان هماهنگ‌کننده‌ی دفاع از خاورمیانه و شمال آفریقا در بنیاد مدافعان حقوق بشر (Frontline Defenders) فعالیت کرده و همینطور رئیس سابق مرکز حقوق بشر بحرین و بنیانگذار مرکز حقوق بشر خلیج فارس (GC4HR) است.

بسیاری از سازمان‌های داخلی و بین‌المللی حقوق بشر از جمله کمیسیون مستقل تحقیق بحرین گزارش داده‌اند که خواجه از زمان دستگیری‌اش در سال۲۰۱۱ مورد بدرفتاری قرار گرفته است. این موارد شامل گزارش‌هایی است مبنی بر این‌که مقامات او را از درمان پزشکی محروم کرده‌ و از برقراری ارتباط وی با خانواده‌اش در اروپا جلوگیری کرده‌اند. دیده‌بان حقوق بشر در اوایل دوران بازداشت او درباره‌ی«نشانه‌هایی واضح» از این‌که او احتمالاً مورد شکنجه قرار گرفته است، گزارش داد.

فارس

پربیننده ترین خبرها