سفر مقامات آمریکایی برای هماهنگی در خاورمیانه

سفر مقامات آمریکایی برای هماهنگی در خاورمیانه
يکشنبه 14 اسفند 1401 - 16:42

برخی کارشناسان و ناظران بر این باورند که سفر مقامات نظامی آمریکا به منطقه و سرزمین های اشغالی به منظور هماهنگی و جلوگیری از هرگونه حماقت نظامی "اسرائیل" علیه ایران است.

العالم - نظرکده

"لوید آستین" وزیر دفاع آمریکا روز یکشنبه سفر خود به خاورمیانه از جمله اردن، مصر و "اسرائیل" را آغاز کرد.

کارشناسان مسائل سیاسی بر این باورند که شرایط داخل اسرائیل مانع از انجام هرگونه اقدام نظامی نتانیاهو علیه ایران می شود.

کارشاناسان معتقدند سفرهای مقامات آمریکایی دو فرضیه را مطرح می‌کند، فرضیه اول این است که اشغالگران صهیونیست و آمریکا در حال برنامه‌ریزی علیه ایران هستند و به همین دلیل ارتش ایران با نیروی هوایی، زمینی و دریایی خود، بزرگترین مانور مشترک را برای اولین بار و سپس مانورهای مرزبانان برگزار شد.

این مانورها برای رونمایی از صنایع نظامی ایران به‌ویژه سلاح‌های مربوط به نیروی هوافضای سپاه پاسداران بود که برای اولین بار رونمایی شد.

کارشاناسان پیش‌بینی می‌کنند فرضیه دوم تلاش آمریکا برای کنترل تحولات امنیتی منطقه و جلوگیری از هرگونه حمله آشکار و صریح نتانیاهو به ایران باشد، زیرا در این صورت با دو بحران مواجه خواهد شدنخست واکنش ایران که با واکنش محور مقاومت همراه خواد بود و دوم بحران داخلی اسرائیل است.

فضای داخلی رژیم صهیونیستی به نتانیاهو اجازه نمی دهد هیچ اقدام نظامی علیه ایران انجام دهد و مخالفان نتانیاهو امیدوارند که او این حماقت را انجام دهد تا قبل از اینکه کاری علیه ایران کند او را سرنگون کنند.

آمریکا به دنبال هماهنگی با اشغالگران است، زیرا هرگونه حماقت اسرائیل برای آمریکا هزینه گزافی خواهد داشت. بنابراین بعید است که فرضیه ماجراجویی اسرائیلی-آمریکایی در حمله نظامی به ایران وجود داشته باشد.

برخی استادان علوم سیاسی معتقدند سفر مقامات آمریکایی به «اسرائیل» به منظور جلوگیری از صدور بحران داخلی با آغاز جنگ علیه ایران است

آنها می گویند برخی در رژیم صهیونیستی در فکر انتقال بحران داخلی به خارج هستند و این امر مستلزم اقدام آمریکا در این زمینه است.

این اساتید افزودند ارتش آمریکا از 20 سال پیش اعلام کرد که استراتژی دو جنگ بزرگ را به طور همزمان را داشته و از آنجایی که ایالات متحده در جنگ اوکراین درگیر است، منطقی نیست که این کشور درگیر جنگ جدید در دریای چین جنوبی یا خاورمیانه شود.

استادان علوم سیاسی با اشاره به خاطرات باراک اوباما، رئیس جمهور اسبق آمریکا گفتند وی سال 2015 قبل از توافق با ایران نوشته بود ، اسرائیل درباره حمله یکجانبه اسرائیل به ایران سخن گفت . و اوباما گفت اگر اسرائیل برای حمله به ایران هواپیما بفرستد، آمریکا آن را ساقط می کند و این ثابت می کند که اسرائیل بدون اراده آمریکا کاری از پیش نمی برد.

کارشناسان بر این باورند که حضور دو فرمانده نظامی آمریکا در منطقه برای هماهنگی و اطلاع از پایگاه های آمریکایی مستقر در منطقه و همچنین برای اتحاد مجدد فضای داخلی تکه تکه شده اسرائیل است

آنان تاکید می کنند موضوع هسته ای ایران درفرایندی دیپلماسی، عدم تنش و عدم تقابل به آژانس بین المللی انرژی و اروپایی ها ارجاع شده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها