نیویورک تایمز: گروه‌های طرفدار اوکراین احتمالاً خط لوله نورد استریم را منفجر کرده‌اند

نیویورک تایمز: گروه‌های طرفدار اوکراین احتمالاً خط لوله نورد استریم را منفجر کرده‌اند
چهارشنبه 17 اسفند 1401 - 08:20

روسیه حمله به خط لوله نورد استریم را به غرب نسبت داده است.

العالم - آمریکا

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد بررسی های امنیتی جدید توسط واشینگتن نشان می‌دهند که به احتمال فراوان گروه های روس و یا اوکراینی طرفدار حکومت اوکراین خط لوله «نورد استریم» را در سپتامبر گذشته منفجر کرده‌اند ولی این ارزیابی اطلاعاتی هنوز قطعی نیست.

مقامات آمریکایی که نام آنها فاش نشده است به روزنامه نیویورک تایمز گفتند هیچ شواهدی حاکی از دخالت ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین و مقامات ارشد این کشور و یا انجام این بمب‌گذاری به دستور مقامات حکومت اوکراین یافت نشده است.

دولت روسیه تاکنون به گزارش نیویورک تایمز واکنشی نشان نداده است اما دولت اوکراین بار دیگر دخالت در این انفجار را رد کرد.

آمریکا و ناتو منفجر کردن خط لوله «نورد استریم» در ۲۶ سپتامبر گذشته را یک «حمله خرابکارانه» توصیف کرده‌اند. مسکو این حمله را به غرب نسبت داده است.

خط لوله «نورد استریم ۱» و «نورد استریم ۲» که توسط شرکت دولتی روسی گازپروم و در همکاری با چند شرکت غربی احداث شد، گاز صادراتی روسیه را با عبور از بستر دریای بالتیک به سواحل شمالی آلمان منتقل می‌کند. در پی آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در اسفند گذشته این خط لوله به یک موضوع حساسیت برانگیز و تنش‌آفرین بدل شد.

به نوشته نیویورک تایمز، بررسی های امنیتی و اطلاعاتی واشینگتن حاکی از آن است که عاملان این حمله از مخالفان ولادیمیر پوتین هستند ولی اعضای این گروه، آمران و يا پرداخت کنندگان پول برای اجرای عملیات را مشخص نمی‌کند.»

نیویورک تایمز در بخش دیگری از گزارش خود می‌افزاید: «مقامات آمریکایی که این اطلاعات را بررسی کرده اند معتقدند به احتمال فراوان عاملان اين خرابکاری روس و یا اوکراینی و ترکیبی از هر دو بوده اند.»

پربیننده ترین خبرها