پنس: تاریخ، دونالد ترامپ را برای 6 ژانویه مسئول خواهد دانست

پنس: تاریخ، دونالد ترامپ را برای 6 ژانویه مسئول خواهد دانست
يکشنبه 21 اسفند 1401 - 11:00

مایک پنس - معاون ترامپ - در حال بررسی نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 است.

العالم - آمریکا

به نقل از رویترز، مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور پیشین آمریکا گفت «تاریخ، دونالد ترامپ را به خاطر نقشش در حمله 6 ژانویه 2021 به ساختمان کنگره آمریکا، پاسخگو خواهد کرد». این یکی از شدیدترین انتقادهای پنس از دونالد ترامپ به شمار می‌رود.

زمانی که هزاران نفر از حامیان ترامپ در تلاش برای جلوگیری از تأیید نتایج انتخابات ریاست جمهوری 2020 توسط کنگره به ساختمان آن حمله کردند، پنس در ساختمان کنگره حضور داشت.

از آنجایی که معاون رئیس جمهور در قانون اساسی نقش رئیس سنا را بر عهده دارد، پنس ریاست آنچه را که همیشه وظیفه تشریفاتی تصویب آرای هیئت الکترال برای انتخاب رئیس جمهور و معاون رئیس جمهور بوده، بر عهده داشت.

در طول محاصره کنگره، ترامپ چندین توئیت ارسال کرد. یکی از آنها از جمهوری‌خواهان می‌خواست تا «مبارزه» کنند و سایر توییت‌ها ادعاهای دروغینی مبنی بر تقلب در شمارش آرا مطرح می‌کردند. او همچنین از پنس به دلیل تایید نتایج انتخابات انتقاد کرد.

پنس به خبرنگاران و میهمانان در ضیافت شام Gridiron، یک رویداد سالانه در واشینگتن دی سی، گفت: «رئیس جمهور ترامپ اشتباه کرد.»

وی افزود: «من حق نداشتم انتخابات را باطل کنم و سخنان بی‌ملاحظه او در آن روز خانواده‌ام و همه افراد حاضر در کنگره را به خطر انداخت و می‌دانم که تاریخ دونالد ترامپ را مسئول خواهد دانست.»

پنس که در حال بررسی نامزدی جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 است، در جریان این حمله توسط محافظان به مکان امنی منتقل شد.

او به ندرت در ماه های پس از حادثه درباره 6 ژانویه سخنرانی کرد، اما از آن زمان انتقاد خود را از آشوبگران و رفتار رئیس پیشین خود در آن روز افزایش داده است.

وی در مصاحبه های اخیر خود با رسانه‌ها از رفتار ترامپ به شدت انتقاد کرده و در خاطرات خود که در نوامبر منتشر شد، ترامپ را متهم کرد خانواده‌اش را به خطر انداخته است.

با این حال، اظهارات اخیر پنس یکی از برجسته‌ترین انتقادات وی تا به امروز است.

ضاو گفت: «آنچه به این شکل اتفاق افتاد مایه شرمساری بود... و نجابت را به گونه‌ای دیگر به تصویر می‌کشد تا آن را تمسخر کند. تا زمانی که زنده هستم، هرگز صدمات وارده، جان‌های از دست رفته یا قهرمانی مجریان قانون در آن روز غم‌انگیز را فراموش نمی‌کنم.»

پربیننده ترین خبرها