زلال قرآن (2209)؛

چرا بیان «اَشهَدُ اَنَّ مُحَمَداً عَبدُهُ وَ رَسولُه» در تشهد نماز اهمیت دارد؟

چرا بیان «اَشهَدُ اَنَّ مُحَمَداً عَبدُهُ وَ رَسولُه» در تشهد نماز اهمیت دارد؟
چهارشنبه 24 اسفند 1401 - 11:32

العالم - زلال قرآن

رسول به معنی فرستاده، و در اینجا مراد از رسول، پیامبرانی هستند که واسطه بین خدا و خلق او هستند و فضیلت و شرافت آنها در این است که خبر و بخشی از علم مطلق الهی نزد آنهاست، و از جانب خداوند مأمورند که با رعایت کامل امانتداری، پیام های خداوند رحمان را به بندگان او ابلاغ کنند و در اجرای فرامین الهی راهنما و هدایتگر مردم باشند.

حضرت محمد ابن عبدالله، که خاتم المرسلین و اشرف الانبیاء و سرآمد همه پیامبران الهی، و دین او (دین اسلام) کامل ترین دین است افضل و اعظم تمامی پیامبران است، و در بیان رفعت مقام او همین بس که:

اولاً - به گواه آیه 164 سوره مبارکه آل عمران:

« لَقَدْ مَنَّ اللَّـهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ»

ترجمه: (خدا بر اهل ایمان منّت گذاشت که رسولی از خودشان در میان آنان برانگیخت که بر آنها آیات او را تلاوت می‌کند و آنان را پاک می‌گرداند و به آنها علم کتاب (احکام شریعت) و حقایق حکمت می‌آموزد، و همانا پیش از آن در گمراهی آشکار بودند).

بعثت آن حضرت نعمت، رحمت و مِنّت بزرگی بر مؤمنان است، تا آنها بتوانند صِراط مستقیم عبودیت الهی و راه سعادت حقیقی را به درستی بشناسند، و با عمل دقیق به دستورات خداوند و احکام دین او به فلاح و رستگاری و سعادت حقیقی دنیا و آخرت برسند.

ثانیاً - به شهادت آیات 162 و163 سوره مبارکه انعام:

«قُلْ إِنَّ صَلَاتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّـهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ . لَا شَرِيكَ لَهُ وَبِذَٰلِكَ أُمِرْتُ وَأَنَا أَوَّلُ الْمُسْلِمِينَ»

ترجمه: (بگو: همانا نماز و طاعت و تمام اعمال من و حیات و ممات من همه برای خداست که پروردگارجهانیان است. که او را شریک نیست و به همین (اخلاص کامل) مرا فرمان داده‌ اند و من اول کسی هستم که تسلیم امر خدایم).

نبیّ گرامی اسلام حضرت محمد (ص)، عبد مُخلَص خداوند است که در اطاعت و انقیاد و تسلیم بودن در مقابل ذات اقدس الهی در بالاترین درجه در بین کلّ مخلوقات (کل انسان ها، مؤمنین، مسلمین و حتی انبیاء و اولیاء الهی) بوده است.

ثالثاً – در یک کلام حضرت محمد (ص)، خاتم النبیین، سیدالمرسلین، اشرف الانبیاء، خیر خلق الله، حبیب الله، صفی الله، امین وحی الله، صاحب مقام محمود، شافع روز قیامت و... بوده است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها