وزیر کشور جدید تونس معرفی شد

وزیر کشور جدید تونس معرفی شد
شنبه 27 اسفند 1401 - 10:51

رئیس جمهوری تونس در حکمی «کمال الفقی» را به عنوان وزیر کشور منصوب کرد.

العالم ـ تونس

بنابر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ریاست جمهوری تونس امروز (شنبه) در بیانیه ای اعلام کرد که «قیس سعید» رئیس جمهور تونس در حکمی کمال الفقی را به جای «توفیق شرف الدین» به عنوان وزیر کشور منصوب کرد. وی تحصیل کرده رشته حقوق است و ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۱ ،قیس سعید او را به عنوان والی تونس منصوب کرده بود.

توفیق شرف الدین که از دانشجویان سابق قیس سعید در دانشگاه سوسه و مورد اعتماد وی بود، روز گذشته (جمعه) استعفای خود را اعلام کرد.

وی در گفت وگو با خبرنگاران اعلام کرد که به دلایل شخصی استعفا داده و قیس سعید، شرایط او را درک و با استعفایش موافقت کرده است.

رئیس جمهور تونس از ۲۵ ژوئیه ۲۰۲۱ (سوم مرداد ۱۴۰۰) مجموعه‌ای از اقدام‌های فوق‌العاده را اتخاذ و با اعلام لغو اختیارات پارلمان، رفع مصونیت نمایندگان، انحلال هیات نظارت بر قانون اساسی و سپس انحلال پارلمان این کشور، بن بست سیاسی شدیدی در تونس ایجاد کرد که با موجی از مخالفت‌ها و اعتراض‌های احزاب و جریان‌های سیاسی به ویژه جنبش النهضه به رهبری راشد الغنوشی این کشور رو به رو شد ، آنها این اقدامات را یک «کودتای تمام عیار» به شمار می‌آورند.

مخالفان سعید وی را به کودتا علیه دستاوردهای دموکراتیک قیام سال ۲۰۱۱ میلادی که به برکناری «زین العابدین بن علی» دیکتاتور (رئیس جمهور وقت) تونس منجر شد متهم می‌کنند اما سعید می‌گوید که اقداماتش قانونی و برای نجات تونس از بحران سیاسی طولانی مدت ضروری است.

پربیننده ترین خبرها