چرایی خشم آمریکا و "اسراییل" از همگرایی ایران و عربستان

چرایی خشم آمریکا و
شنبه 27 اسفند 1401 - 12:58

هنوز یک هفته از اعلام توافق بین ایران و عربستان برای از سرگیری گفتگو و روابط دیپلماتیک نگذشته بود که علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران راهی امارات شد تا این سفر مهر تأیید مضاعفی باشد بر سیاست تهران مبنی بر گرایش به شرق و روابط دوستانه با کشورهای همسایه.

العالم - تحلیل روز

شمخانی که در رأس یک هیئت اقتصادی امنیتی عالی رتبه به امارات سفر کرده است با محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات و محمد بن راشد آل مکتوم، معاون وی و طحنون بن زاید آل نهیان، همتای خود و مشاور امنیت ملی امارات دیدار کرد و با آنها درباره روابط دو جانبه و مسائل منطقه ای و بین المللی گفتگو کرد.

وقتی می گوییم سفر شمخانی به امارات، تأکید مضاعفی است بر سیاست درهای باز ایران به سوی همسایگان، منظور این است که ایران همواره دست دوستی به سوی همه همسایگان به خصوص کشورهای دوست و برادر در حاشیه خلیج فارس دراز کرده است چون امنیت این کشورها را امنیت خود می داند و بدون امنیت کشوری از کشورهای منطقه، امنیت دیگر کشورها هم به خطر می افتد. این منطقه جغرافیای واحدی دارد و این جغرافیای واحد تقویت روابط در همه زمینه ها از جمله امنیت و اقتصاد را می طلبد.

ایران عوامل خارجی یعنی آمریکا و به خصوص رژیم صهیونیستی را مهمترین عوامل ایجاد بحران های منطقه می داند که همواره درصدد بوده اند همه تلاشهای منطقه ای برای ایجاد صلح و همگرایی بین کشورهای منطقه را خنثی کنند تا از این رهگذر با تشدید بحران های منطقه، منافع خود را تأمین کنند. لذا توافق ایران و عربستان و سفر شمخانی به امارات، حرکتی جدی و صادقانه برای پشت سر گذاشتن موانع موجود بر سر راه همگرایی ایران و کشورهای عربی است.

ایجاد یا تشدید بحران، سیاست علنی و شناخته شده آمریکاست که هنری کسینجر، وزیر خارجه اسبق این کشور در کتاب "دیپلماسی، از جنگ سرد تا امروز" تصریح می کند که آمریکا به دنبال حل مشکلات جهان نیست بلکه در تلاش است سررشته مشکلات را در دست خود داشته باشد تا آنها را در جهت تأمین منافع خود مدیریت کند. و این، دقیقا همان چیزی است که ایران پیوسته نسبت به آن هشدار داده و اعلام کرده است که آمریکا مسئول ایجاد و تشدید بحران های منطقه است تا از این طریق راهی برای مداخله در امور داخلی کشورهای منطقه و جلوگیری از همگرایی و اتحاد آنها پیدا کند.

آمریکا همگرایی بین کشورهای منطقه را تهدیدی برای حضور غیر قانونی خود در منطقه می داند چون در صورت اتحاد این کشورها، نمی تواند، بهانه های لازم برای حضور نظامی در منطقه و بر هم زدن نظم و ثبات آن را به دست آورد. این حقیقت را می توان از واکنش های این کشور و رژیم صهیونیستی در قبال توافق ایران و عربستان دریافت که همواره در تلاشند این توافق را زیر سئوال برده و حتی برای هم زدن آن، جنگ روانی راه بیندازند.

آنها سعی دارند چنین القا کنند که طرفین این توافق، امتیازاتی را واگذار کرده اند در حالی که نه ایران و نه عربستان، هیچ یک برای رسیدن به این توافق، هیچ امتیازی را واگذار نکرده اند و تنها اتفاقی که در این میان افتاده این است که دو کشور سعی کرده اند به خاطر منافع خود و منطقه خصومت را کنار گذاشته و از در دوستی وارد شوند.

درست است که در این توافق هیچ اشاره ای به مسائل منطقه ای نشده است اما با توجه به نقش مهم و اساسی دو کشور در منطقه، قطعا این توافق تأثیرات مثبتی بر همه مسائل منطقه ای خواهد داشت و این همان چیزی است که باعث خشم آمریکا و رژیم صهیونیستی شده است.

  • احمد محمد – العالم

پربیننده ترین خبرها