سفر غیرمنتظره پوتین به شهر ماریوپل

يکشنبه 28 اسفند 1401 - 10:03

کنترل ماریوپل در ماه مه سال گذشته پس از یکی از طولانی‌ترین درگیری‌ها در اوکراین به دست نیروهای روسیه افتاد.

العالم - اروپا

به نقل از رویترز، رسانه های دولتی روسیه روز یکشنبه گزارش کردند ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور در سفری غیرمنتظره از شهر ماریوپل دیدن کرده است. این نخستین سفر رئیس‌جمهور روسیه به مناطق تحت کنترل مسکو در منطقه دونباس اوکراین از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه محسوب می‌شود.

این دیدار پس از آن انجام شد که پوتین روز شنبه در یک سفر از پیش اعلام نشده به مناسبت نهمین سالگرد الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه، و تنها دو روز پس از صدور حکم بازداشت رهبر روسیه توسط دادگاه کیفری بین‌المللی به این شبه جزیره سفر کرد.

ماریوپل در ماه مه سال گذشته پس از یکی از طولانی ترین و خونین ترین نبردها به دست روسیه افتاد.

رسانه‌های روسیه با نقل قول از کرملین گزارش دادند که پوتین با بالگرد به ماریوپل پرواز کرد. این نزدیک‌ترین نقطه به خط مقدم است که پوتین از زمان آغاز عملیات نظامی یکساله تاکنون در آن حضور داشته است. پوتین با یک خودرو از چندین منطقه شهر دیدن کرد و در برخی مناطق با ساکنان به گفت‌وگو پرداخت.

ماریوپل در منطقه دونتسک، یکی از چهار منطقه ای قرار دارد که پوتین در ماه سپتامبر برای ضمیمه کردن آن به روسیه اقداماتی را در دستور کار دولت خود قرار داد. کی‌یف و متحدان غربی آن این اقدام را غیرقانونی خواندند. دونتسک، همراه با منطقه لوهانسک، بخش صنعتی دونباس اوکراین را تشکیل می‌دهد که شاهد بزرگترین نبرد در اروپا در چندین دهه اخیر بوده است.

رسانه های روسیه همچنین روز یکشنبه گزارش دادند که پوتین با فرمانده ارشد عملیات نظامی خود در اوکراین، والری گراسیموف، رئیس ستاد کل ارتش که مسئول عملیات نظامی مسکو در اوکراین است، دیدار کرد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها