خنجر چینی بر پشت آمریکایی

خنجر چینی بر پشت آمریکایی
چهارشنبه 2 فروردين 1402 - 12:40

رئیس‌جمهور چین در جریان سفرش به روسیه تأکید کرد از یوان چین در تجارت میان آسیا و کشورهای آمریکا لاتین استفاده می‌شود، وی همچنین با امضای دو سند همکاری، از آمادگی چین برای تحکیم روابط با روسیه و نیز تقویت همکاری استراتژی و گسترش همکاری اقتصادی تا سال ۲۰۳۰ خبر داد.

العالم- نظرکده

ناظران مسائل بین‌المللی معتقدند که سفر رئیس‌جمهور چین به روسیه حائز اهمیت است زیرا که این سفر، اولین سفر خارجی شی جین پینگ بعد از انتخابش به عنوان رئیس‌جمهور برای سومین دوره متوالی، محسوب می‌شود.

ناظران افزودند: تصمیم رئیس‌جمهور چین برای استفاده از یوان چین در تجارت عناصر درگیری با غرب و آمریکا و نیز به چالش کشیدن دلار- که ۸۸ درصد از معاملات جهانی با آن انجام می‌شود را ایجاد می‌کند، و از سوی دیگر، روی آودن به یوان در راستای تقویت منافع چین است؛‌ زیرا اقتصاد چین ده‌ها بار بزرگ‌تر از اقتصاد روسیه است و این پیامی دیگر به آمریکا است که در صورت عدم تلاش آن برای آرام کردن اوضاع و دستیابی به منافع مشترک، عناصر درگیری بیشتر خواهد شد و امور به سمت تنش پیش خواهد رفت.

کارشناسان سیاسی نیز خاطرنشان می‌کنند رئیس‌جمهوری چین در جریان سفرش به مسکو اعلام کرد که طرح‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و به‌ویژه در پرونده اوکراین مطرح کرده و این طرح‌ها را به غرب نیز پیشنهاد داده است، که در صورت مخالفت غرب با طرح پیشنهادی چین درخصوص اوکراین، طرف چینی تمام تعهدات و روابط اقتصادی و سیاسی‌اش را با غرب منحل خواهد کرد و با روسیه وارد یک گود خواهد شد.

به گفته این کارشناسان، روابط اقتصادی دوجانبه چین و روسیه فراتر از اعدام و ارقام رایج است و این روابط ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای در چین توسط روسیه، رزمایش‌های نظامی، فرود در فرودگاه‌های مشترک و رزمایش مشترک با ایران و نیز با آفریقای جنوبی و بسیاری از طرح‌ها را شامل می‌شود.

برخی دیگر از کارشناسان معتقدند پس از خروج تحقیر آمیز آمریکا از افغانستان، رهبران جهان اعم از عربستان سعودی، ایران، روسیه و چین از ضعف دولت بایدن استفاده کردند و همه شروع به تدوین استراتژی خاصی برای منطقه و نفوذ خود کردند.

به گفته این کارشناسان، رئیس‌جمهور پوتین از این فرصت استفاده کرد و وارد اوکراین شد و رئیس‌جمهور چین نیز از این فرصت استفاده کرد و به عنوان یک ابرقدرت، نه تنها برای رقابت با ایالات متحده، بلکه برای جایگزین شدن به جای آن در مذاکرات‌ها در سطح جهانی، تحرکاتی را آغاز کرده است. لذا می‌بینیم که جامعه آمریکایی نیز دوپاره شده و با توجه به شکست سیاست‌های خارجی دولت بایدن، درخواست‌هایی برای برکناری وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی آمریکا مطرح شده است.

کارشناسان سیاسی خاطرنشان کردند: آمریکایی‌ها تعجب نمی‌کنند که رئیس‌جمهور چین با بهره‌برداری از بحران اوکراین، نقش مؤثری در نزد روسیه ایفا کرده و طرح موثری را برای توقف جنگ در این کشور ارائه داده است. درخواست‌هایی در آمریکا مطرح می‌شود مبنی بر اینکه راه برون‌رفت از بحران، در اوکراین است و دولت بایدن نیز به خاطر هزینه‌های بی‌قید و شرط برای اوکراین- بیش از 120 میلیارد دلار- باید پاسخگو باشد و همچنین بایستی جنگ در اوکراین متوقف و مذاکرات آغاز شود. در همین راستا، رئیس‌جمهور چین طرح ۱۲ بندی را برای حل بحران اوکراین مطرح کرد و احتمال دارد طی چند روز آینده با ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین دیدار و گفت‌وگو کند. در واقع، این تحرکات طرف چینی، ضعف آمریکا را بازتاب می‌دهد.

پربیننده ترین خبرها