گفتگوی رئیس شورای راهبردی سیاست خارجی با اصحاب رسانه در لبنان

چهارشنبه 2 فروردين 1402 - 15:36

کمال خرازی رییس شورای راهبردی روابط خارجی پس از سفر به سوریه و دیدار با بشار اسد امروز در لبنان با اصحاب رسانه دیدار و گفتگو کرد در این سفر که در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در لبنان و با حضور سفیر کشورمان در این کشور آقای امانی و عباس عراقچی صورت پذیرفت مسائل مختلف منطقه ای با محوریت مسائل لبنان مورد بحث وتبادل نظر قرارگرفت.

العالم - لبنان

مسئولین رسانه‌های لبنانی در این دیدار با اشاره به توافق اخیر ایران و سعودی خواهان تلاش بیشتر جمهوری اسلامی برای حل مشکلات لبنان شدند.

خرازی با تاکید براینکه ایران از همه ظرفیت‌های خود برای کمک به ثبات و آرامش لبنان دریغ نخواهد کرد تاکید کرد اگر چه نزدیکی ایران و سعودی طبعا برحل برخی از مشکلات تاثیر خواهد گذاشت اما حل تمامی مسائل و مشکلات بین کشورها بشکلی یکشبه ممکن نیست و البته خلاصه کردن همه مشکلات لبنان در روابط ایران و سعودی خطاست.

خرازی در پاسخ به این سوال که «آیا ایران در "شرایط ضعف" از تجدید روابط با سعودی استقبال کرده است» گفت ایران ضمن آنکه عامل قطع روابط فی‌مابین نبوده است در طول سال‌های گذشته از هر فرصتی برای تجدید روابط استفاده کرده است؛ ایران امروز به لحاظ دفاعی، اقتدار منطقه‌ای و البته تبدیل تهدیدهای خارجی به فرصت در همه ابعاد اقتصادی و فنی در سطحی عالی قرار دارد؛ ایران موفق شده است فشارها، تهدیدها و تحریم‌های خارجی را به فرصتی برای خود اتکایی تبدیل کند.

خرازی همچنین با اشاره به مساعدت‌های ایران به سوریه و عراق در دفع داعش و گروه‌های تکفیری کمک‌های ایران به مقاومت فلسطین و مردم یمن را مورد اشاره قرار داد و گفت مذاکره راهبرد فعال ایران حتی در مواجهه با دشمنان است.

در پاسخ به این سوال که «آیا ایران چنانکه در گفتگو با الجزیره و پیش از این تاکید کرده‌اید توان تولید بمب هسته‌ای را دارد» خرازی گفت در شرایطی که ایران به غنی سازی 60 درصدی دست یافته حصول غنی سازی 90 درصد وبالاتر کار پیچیده‌ای نیست؛ البته ایشان تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران اساسا قصدی برای تولید بمب اتمی ندارد و همچنین نیازی به این مساله ندارد و بالاخره فتوای دینی رهبری ایران مخالف ساخت چنین جنگ افزارهایی است.

از خرازی سوال شد «آیا ایران از سوریه عقب خواهد نشست؟» در پاسخ، خرازی حضور ایران در سوریه را بر خلاف حضور آمریکا و ترکیه در این کشور حضوری مستشاری و به دعوت دولت سوریه معرفی کرد؛ خرازی تاکید کرد هرگونه تغییر در این شرایط تابع شرایط سوریه است.

خرازی در پاسخ به این سوال که «آیا ایران چنانکه فرمانده هوا فضای سپاه اعلام داشته است درصدد ترور ترامپ است» خاطر نشان کرد درخصوص قاتلین شهید سلیمانی آنچه مدنظر است "قصاص" جنایتکارانی چون ترامپ پمپئو است؛ خرازی افزود در این خصوص و اینکه قصاص چگونه چه زمانی و به چه شکل صورت پذیر؟ مشخص نیست بگذارید جنایتکاران در این فشار روانی بمانند.

در این جلسه از «چگونگی پاسخگویی ایران به رژیم صهیونیستی بویژه درسوریه سوال شد» که خرازی در پاسخ گفت پاسخ‌های ایران به جنایات رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران لزوما همانند جنایت صورت پذیرفته نیست اما هیچ جنایتی از رژیم اصولا بی پاسخ نمیماند واین جنایتها به شیوه های خاص خود پاسخ داده می‌شوند.

و بالاخره در پاسخ به اینکه «آیا آمریکا و بویژه رژیم‌ صهیونیستی نسبت به توافق اخیر ایران و سعودی ساکت خواهند ماند؟» خرازی تاکید کرد در مقابل توافق جدید، گونه‌های مختلفی ازفرصت و تهدید وجود دارد؛ در یک فضای کلی‌تر و در برخورد با این مساله بایستی فاکتورهای مختلفی از جمله مسائل منطقه‌ای، نوع رابطه آمریکا و چین و مسائلی از جنس تغییرات احتمالی در هندسه قدرت را محل توجه قرار داد.

پربیننده ترین خبرها