موج اعتراضات سراسری در فرانسه پس از تأکید ماکرون بر اجرای قانون جدید بازنشستگی

موج اعتراضات سراسری در فرانسه پس از تأکید ماکرون بر اجرای قانون جدید بازنشستگی
پنج‌شنبه 3 فروردين 1402 - 18:01

اعتراضات اخیر در فرانسه، جدی‌ترین چالش برای اقتدار رئیس‌جمهور ماکرون از زمان شورش «جلیقه زردها» در چهار سال گذشته محسوب می‌شود.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش رویترز، کارگران فرانسوی، خشمگین از امانوئل ماکرون - رئیس‌جمهور - و طرح او برای افزایش سن بازنشستگی، روز پنجشنبه در قالب بخشی از یک روز سراسری اعتراضات، دسترسی به ترمینال فرودگاه اصلی پاریس را مسدود کردند. برخی از مسافران مجبور شدند با پای پیاده به سوی ترمینال فرودگاه حرکت کنند.
در فرودگاه شارل دوگل و سراسر کشور، اقدامات گروه‌های از معترضان جاده‌ها و دسترسی به مدارس را مسدود کرد در حالی که معترضان با بنرهایی با مضمون «نه به اصلاحات حقوق بازنشستگی» تجمع کردند.
در نزدیکی تولوز، در جنوب غربی کشور، توده‌های دود برخاسته از انبوه زباله‌های آتش‌گرفته دیده می‌شد که مانع از عبور و مرور در بزرگراه شده‌است. اتحادیه‌ها همچنین ریل قطار را در ایستگاه Gare de Lyon پاریس مسدود کردند.
نظرسنجی‌ها مدت‌هاست نشان می‌دهد اکثریت رأی‌دهندگان مخالف افزایش سن بازنشستگی به مدت دو سال و رسیدن آن به 64 سال هستند.
رای دهندگان از تصمیم هفته گذشته دولت مبنی بر اجرای تغییرات حقوق بازنشستگی بدون رای‌گیری در پارلمان و نیز اظهارات ستیزه‌جویانه ماکرون در روز چهارشنبه خشمگین شدند.
رئیس‌جمهور هفته‌ها سکوت خود را در قبال سیاست جدید شکست و گفت محکم می‌ماند و این قانون تا پایان سال جاری اجرا می‌شود و در بخشی از اظهارات خود، اعتراض‌ها را با حمله 6 ژانویه 2021 به ساختمان کنگره آمریکا مقایسه کرد.
لوران برگر، رئیس بزرگترین اتحادیه فرانسه، CFDT، در این خصوص به شبکه تلویزیونی BFM گفت اظهارات ماکرون «خشم را افزایش داد».
سلین ورزلتی از اتحادیه CGT به فرانس اینتر گفت: «او (ماکرون) است که کشور را به آتش می‌کشد.»
با افزایش فشار اتحادیه ها بر دولت برای کنار گذاشتن این قانون، تولید برق روز پنجشنبه نیز کاهش یافت. اداره هوانوردی غیرنظامی فرانسه اعلام کرد خدمات پروازی در آخر هفته جاری کاهش خواهد یافت.
تظاهرات همچنین انبارهای نفت را هدف گرفت و پایانه LNG در شهر شمالی دانکرک را مسدود کرد.
موج جدید اعتراضات، نشان‌دهنده جدی‌ترین چالش برای اقتدار رئیس‌جمهور از زمان شورش «جلیقه زردها» در چهار سال گذشته است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها