در واکنش به تصمیم انگلیس برای ارسال مهمات اورانیومی به اوکراین؛

وزارت دفاع روسیه: استفاده از گلوله های حاوی اورانیوم ضعیف شده عواقب ناگوار انسانی دارد/ وضعیت تشعشات در حملات آمریکا به فلوجه عراق، بدتر از بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی

وزارت دفاع روسیه: استفاده از گلوله های حاوی اورانیوم ضعیف شده عواقب ناگوار انسانی دارد/ وضعیت تشعشات در حملات آمریکا به فلوجه عراق، بدتر از بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی
شنبه 5 فروردين 1402 - 10:20

فرمانده نیروهای حفاظت رادیو آکتیویی، شیمیایی و بیولوژیکی روسیه اعلام کرد استفاده از گلوله های حاوی اورانیوم ضعیف شده که انگلیس قصد دارد آنها را به ارتش اوکراین منتقل کند، منجر به آلودگی تعداد زیادی از مناطق زیر کشت می شود و ورود گرد و غبار اورانیوم به بدن انسان آسیب های جدی را به دنبال دارد.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش اسپوتنیک، سرلشکر ایگور کریلوف، فرمانده نیروهای حفاظت رادیو آکتیوی، شیمیایی و بیولوژیکی روسیه گفت: "در نتیجه برخورد با مهمات اورانیوم ضعیف شده، یک ابر داغ متحرک از آئروسل اورانیوم 238 ریز پراکنده و اکسیدهای آن تشکیل می شود که وقتی بدن در معرض آن قرار می گیرد، بعداً می تواند باعث ایجاد آسیب های جدی شود. خطر اصلی تشعشعات اورانیوم ضعیف شده هنگام ورود آنها به بدن انسان به صورت گرد و غبار ، به وجود می آید."

ژنرال روس یادآور شد که اورانیوم ضعیف شده نامی معمولی برای فلزی است که اساس آن بیش از 90 درصد ایزوتوپ های اورانیوم 238 و کمتر از 1 درصد اورانیوم 235 است.

کریلوف اعلام کرد جریان تابش آلفا از ذرات گرد و غبار رسوب شده در دستگاه تنفسی، ریه ها و مری باعث ایجاد تومورهای بدخیم و تجمع آنها در کلیه ها، کبد و بافت استخوانی منجر به تغییراتی در اندام های داخلی می شود.

وضعیت تشعشات در حملات آمریکا به فلوجه عراق، بدتر از بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی

فرمانده نیروهای حفاظت رادیو آکتیوی، شیمیایی و بیولوژیکی روسیه تاکید کرد که غرب به خوبی از پیامدهای منفی استفاده از چنین مهمات آگاه است. به ویژه، در سال 2003-2004، ایالات متحده از آنها در حملات به عراق استفاده کرد. طبق گزارش سازمان ملل، آمریکا حداقل 300 تن اورانیوم ضعیف شده در آنجا استفاده کرده است.

این ژنرالروس گفت: در نتیجه وضعیت کنونی تشعشعات در شهر فلوجه بسیار بدتر از شهرهای هیروشیما و ناکازاکی پس از بمباران اتمی توسط ایالات متحده بود. این شهر هنوز هم چرنوبیل دوم نامیده می شود.

علاوه بر این، او استفاده از مهمات هوایی حامل اورانیوم ضعیف شده در جریان بمباران یوگسلاوی در سال 1999 توسط نیروهای ناتو را یادآور شد. این ائتلاف از حدود 40 هزار گلوله زره پوش استفاده کرد و مقدار کل اورانیوم ضعیف شده از 15 تن فراتر رفت.

در سال 2005، بروز سرطان در عراق از 40 به 1600 مورد در هر 100000 نفر افزایش یافت. در کشورهای یوگسلاوی سابق، 25 درصد افزایش در تعداد بیماری های سرطانی وجود دارد.

پربیننده ترین خبرها