گزارش العالم از تصویب طرح اصلاح قانون انتخابات در پارلمان عراق +فیلم

دوشنبه 7 فروردين 1402 - 09:57

مجلس نمایندگان عراق به اصلاح قانون انتخابات و نظام انتخاباتی "سانت لیگو" رأی داد. مجلس همچنین طرح تعدیل ماده 2 قانون انتخابات را تصویب کرد. این طرح شامل آن دسته از رأی دهندگانی می شود که پس از سال 2013 از محل اقامت دائم خود به مکان دیگری در داخل کشور مهاجرت کرده اند.

العالم - عراق

پارلمان عراق، به اصلاح قانون انتخابات این کشور و بندهای مربوط به مجلس نمایندگان و شوراهای استانی و شهرها – که در سال 2018 به تصویب رسید – برای سومین بار پیاپی و به رغم موج مخالفت فراکسیون های نوپا و نمایندگان مستقل، رأی مثبت داد. معترضان این اصلاحات را خلاف آرمان های مردمی می دانند.

هادی السلامی از نمایندگان مستقل گفت: "این طرح شتابزده تدوین شده و از پختگی لازم برخوردار نیست. پارلمان و همه طرح های قوانین باید محکم و حساب شده و پخته باشند و رضایت مردم و جامعه مدنی را جلب کرده باشند."

احمد الشرمانی، از نمایندگان جنبش امتداد هم گفت: قانون انتخابات شوراهای استانی و محلی به طور کامل مردود است. مواضع ما در این خصوص همان است که بود.

گروه های سیاسی حاضر در پارلمان توانستند چندین مورد از موارد اختلاف را بین خود حل و فصل کنند از جمله سبک و سیاق انتخابات در استان کرکوک که دارای تنوع قومیتی است و نیز ایجاد سازو کاری برای شرکت مهاجران در انتخابات. در خصوص سیطره فراکسیون های بزرگ در داخل پارلمان بر نمایندگان مستقل نیز موافقان طرح اصلاح قانون انتخابات، این موضوع را عامل ثبات سیاسی و یکپارچه سازی مواضع در دوره های بعدی می دانند.

نظام انتخاباتی عراق مبتنی بر نظام انتخاباتی 'سانت لیگو' است. این نظام انتخاباتی براساس تقسیم آراء فهرست انتخاباتی بر ضریب های ثابت - که ارقام فردی شامل 1، 3، 5، 7، 9، 11 و ... هستند - محاسبه می شود. این نظام انتخاباتی تا قبل از تظاهرات اکتبر 2019 اعمال می شد.

اصلاح قانون انتخاباتی عراق، گروه های سیاسی این کشور را در مقابل معادله جدیدی قرار می دهد که بر اساس آن مجبور می شوند برنامه های خود را مطابق با ضوابط قانون جدید تنظیم کنند.

پربیننده ترین خبرها