کانادا حاضر به پذیرش زنان اتباع داعشی خود نیست

کانادا حاضر به پذیرش زنان اتباع داعشی خود نیست
دوشنبه 7 فروردين 1402 - 14:40

یک سایت کانادایی در گزارشی فاش کرد که دولت کانادا حاضر به پذیرش زنان و فرزندان اتباع داعشی خود - که در اردوگاه های شمال شرق سوریه تحت سیطره نیروهای قسد اسکان داده شده بودند – نیست و فقط کودکان را پذیرش می کند.

العالم - آمریکا

به گزارش خبرگزاری کردی "هاوار"، سایت کانادایی "سی بی سی" در گزارشی فاش کرده است که کانادا در چارچوب طرح بازگشت به وطن، با 4 تن از زنان داعشی تماس گرفته و به آنها اطلاع داده است که باید در اردوگاه بمانند و فقط کودکان را ارسال کنند یا اینکه کودکانشان را هم با خود در اردوگاه نگه دارند.

"اداره خودگردان" کرد که تحت سیطره شبه نظامیان قسد است و مساحت گسترده ای از شمال و شمال شرق سوریه را در تصرف خود دارد، بارها از کشورهای دیگر خواسته است اتباع خود را به کشورشان برگردانند. مقامات عالی رتبه سازمان ملل هم از این کشورها خواسته است به دنبال بازگرداندن اتباع خود باشند و اعلام کرده است که چنانچه این افراد در شمال شرق سوریه رها شوند، خطر بزرگی ایجاد می کنند زیرا می توانند از این منطقه فرار کنند.

کانادا در 21 ژانویه گذشته اعلام کرد که 23 تن از شهروندان خود را - که در اردوگاه "الهول"، مخصوص اسکان خانواده های عناصر داعش در شمال شرق سوریه – باز می گرداند.

گفته می شود این گروه متشکل از 6 زن و 13 کودک شیرخوار و 4 مرد است و بازگرداندن آنها بزرگترین اقدام در نوع خود از زمان شکست داعش در سال 2019 به شمار می آید.

فریده ضیف، مدیر سازمان دیدبان حقوق بشر در کانادا هم به خبرگزاری فرانسه گفت: "شماری از زنان و کودکان در اردوگاه‌های سوریه پیامی از دولت کانادا دریافت کردند مبنی بر این که آنها شرایط بازگشت به کشور را دارا هستند."

اما مسئولین هنوز زمان بازگشت زنان و کودکان یادشده را مشخص نکرده اند؛ همچنین هیچ اشاره ای به اقدامات قانونی لازمی که برای زنان به هنگام بازگشت به کانادا انجام خواهد شد، نکرده اند.

پربیننده ترین خبرها