عربستان به سازمان همکاری شانگهای می‌پیوندد

عربستان به سازمان همکاری شانگهای می‌پیوندد
چهارشنبه 9 فروردين 1402 - 20:14

همزمان با شراکت بلندمدت ریاض با چین میان نگرانی‌های امنیتی آمریکا، دولت عربستان امروز چهارشنبه تصمیم پیوستن به سازمان همکاری شانگهای را تصویب کرد.

العالم _ عربستان

خبرگزاری رسمی عربستان (واس) اعلام کرد این کشور با لایحه اعطای عنوان شریک گفت‌وگو در سازمان همکاری شانگهای به عربستان موافقت کرده است.

سازمان همکاری شانگهای (SCO) سازمانی اوراسیایی میان‌دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبهٔ امنیتی، اقتصادی و سیاسی تشکیل شده‌ است. این سازمان سال ۱۹۹۶ توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان با هدف برقرار کردن موازنه در برابر نفوذ آمریکا و ناتو در منطقه، پایه‌گذاری شد. اندکی بعد، ازبکستان هم به این سازمان پیوست و این سازمان رسماً به «سازمان همکاری شانگهای» تغییر نام داد.

منابعی در خبرگزاری رویترز اعلام کردند، تصمیم پیوستن عربستان به این سازمان در جریان سفر شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین به ریاض بررسی شد.

این منابع افزودند که عنوان شریک گفت‌وگو اولین قدم قبل از اعطای عضویت کامل به عربستان در میان مدت خواهد بود.

این تصمیم پس از آن گرفته شد که شرکت ملی نفت آرامکو عربستان روز سه شنبه اعلام کرد با انجام یک پروژه مشترک برنامه ریزی شده در شمال شرق چین و به دست آوردن سهام در یک گروه خصوصی پتروشیمی، سرمایه گذاری خود را در چین چندین میلیارد دلار افزایش داده است.

روابط رو به رشد ریاض و پکن موجب نگرانی واشنگتن، متحد قدیمی عربستان شده است. واشنگتن اعلام کرده است تلاش‌های چین برای نفوذ در سراسر جهان سیاست آمریکا را در قبال خاورمیانه تغییر نخواهد داد.

کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در نظر دارند، "رزمایش مشترک مبارزه با تروریسم" را ماه اوت سال جاری در چلیابینسک روسیه برگزار کنند.

پربیننده ترین خبرها