عبدالملکی: به دنبال مردمی کردن مناطق آزاد کشور هستیم

عبدالملکی: به دنبال مردمی کردن مناطق آزاد کشور هستیم
چهارشنبه 9 فروردين 1402 - 21:53

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی کشور گفت: راهبرد مناطق آزاد کشور در دولت، مردمی کردن فعالیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری، رسیدگی به ساکنان مناطق آزاد و درنهایت منفعت همه مردم ایران از مناطق آزاد است.

العالم _ ایران

حجت‌اله عبدالملکی در مصاحبه با خبرنگار شبکه العالم، با بیان اینکه مناطق آزاد اقتصادی در ادبیات علم اقتصاد، جایگاه ویژه‌ای دارند افزود: تجارب بسیار موفقی در دنیا وجود دارد که مناطق آزاد در پیشرفت اقتصادی کشورها نقش تعیین کننده‌ای داشته‌اند.

وی به بند ۱۱ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و نقش پررنگ مناطق آزاد کشور در اقتصاد اشاره کرد و ادامه داد: در قانون چگونگی اداره مناطق آزاد، علاوه بر سیاست‎‌های تبیین شده، عمران و آبادانی منطقه هم دیده شده و این مناطق در ادبیات اقتصادی انقلاب اسلامی جایگاه ویژه‌ای دارند.

عبدالملکی گفت: فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران جزو مردم این منطقه محسوب می‌شوند و باید موانع را از پیش پای آنها برداشت ضمن اینکه رسیدگی به مردمی که در مناطق آزاد زندگی می‌کنند نیز در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه منطقه آزاد اروند پرجمعیت‌ترین منطقه آزاد کشور است و مردم خرمشهر، آبادان و جزیره مینو در آن ساکن هستند، افزود: همه مردم ایران به شهروندان این ۲ منطقه علاقه دارند و رسیدگی به وضعیت اقتصاد، معیشت، بهداشت و آموزش آنها همانطور که در قانون ذکر شده، دغدغه ما است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی کشور با بیان اینکه رسیدگی به مردم این منطقه با جدیت و شتاب بیشتری ادامه پیدا خواهد کرد، گفت: منطقه آزاد اروند یک منطقه راهبردی برای مردم ایران است و از نظر معنوی و فرهنگی با داشتن یادمان‌های شهدا و جنگ تحمیلی، مسیر عبور میلیون‌ها زائر اباعبدالله(ع) در ایام اربعین حسینی است.

عبدالملکی جهانی‌سازی مناطق آزاد کشور را یکی دیگر از سیاست‌ها و راهبردی برای توسعه مناطق آزاد کشور دانست و گفت: براساس سیاست‌‎های اقتصاد مقاومتی، یکی از درگاه‌های اصلی برونگرایی اقتصادی کشور، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هستند که ظرفیت کافی برای وارد شدن به اقتصاد جهانی را در اختیار دارند.

وی افزود: تکمیل زیرساخت‌های نرم‌افزاری اقتصاد بین‌الملل در این مناطق، سیاست تکمیل زیرساخت‌های سخت‌افزاری اقتصاد بین‌الملل، ایجاد مناطق آزاد مشترک یا متناظر با کشورهای دیگر، جذب سرمایه‌گذار خارجی، ایجاد الگوهای اقتصادی جدید و مبتنی بر ادبیات اسلامی و انقلابی (اقتصاد مقاومتی) از جمله بندهای این راهبرد خواهند بود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی کشور، ایران را یکی از سودآورترین نقاط جهان برای سرمایه گذاری دانست و گفت: هزینه‌های تولید و صنعت در کشور بسیار پایین است.

پربیننده ترین خبرها