رنج آوارگان مسلمان کنگو در ماه مبارک رمضان

پنج‌شنبه 10 فروردين 1402 - 21:10

صدها مسلمان آواره هنگام غروب خورشید برای صرف افطار در ماه رمضان در مسجد مونیگی در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو، در کمتر از ده کیلومتری خط مقدم جنگ، جمع می شوند.

العالم - آفریقا

به دنبال حملات شورشیان جنبش ام 23، حدود 500 مسلمان آواره شده اند. این دسته از مسلمانان در زمین های بایر و ناهموار در ده ها چادر اطراف یک کلبه چوبی کوچک که به عنوان مسجد استفاده می شود، تقریباً بدون آب و غذا زندگی می کنند.

علی عسانی موکامبا، امام جماعت مونیگی می گوید: «اینجا آب نداریم، قبل از نماز گاهی اوقات باید با خاک یا گل تیمم کنیم».

عبدو جمعه بورانگا، یکی از آوارگان گفت: «امروز، به لطف برخی افراد خیر، برای افطار چیزی برای خوردن به دست آوردیم.»

عایشه فورها، یکی دیگر از آوارگان نیز اظهار داشت: «من با ده فرزندم از ماه سپتامبر گذشته تاکنون اینجا هستم، فضای کافی برای همه وجود ندارد. سالمندان، عصر بعد از اقامه نماز، باید کمپ را ترک کنند و به شهر بروند و شب را با خانواده های خیر میزبان سپری کنند.»

این مسلمانان از حملات وحشیانه عناصر مسلح فرار و به ناچار خانه، مزرعه و روستای خود را ترک کردند. اکثر آنها اعضای خانواده یا بستگان خود را از دست دادند؛ سازمان بین المللی مهاجرت تعداد افرادی را که مجبور به ترک خانه های خود شدند، بیش از 900 هزار نفر تخمین زده است.

"موسی احمد مابونگی" معاون مسئول اقلیت مسلمان در شمال اقلیم "کیوو" گفت: «آوارگان با وجود شرایط جنگی روزه می گیرند؛ و ما اینجا در شهر "گوما" برای کمک به این افراد در ماه رمضان حضور داریم.»

عبدو جمعه بورانگا، یکی دیگر از آوارگان، گفت: «ما از جامعه بین المللی می خواهیم که وارد عمل شود. ما در اینجا رنج زیادی می کشیم. ما می خواهیم به زمین های کشاورزی خود بازگردیم. وقتی کودکی گریه می کند، چیزی نداریم به او بدهیم.»

جنبش M23 با حمایت ارتش رواندا از سال 2012 در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو شورش را آغاز کرد. در پایان سال 2021 جنگجویان که اکثرا از قبایل توتسی هستند، دوباره اسلحه به دست گرفتند و ارتش کنگو را از بسیاری از مناطق بیرون کردند و برخی شهرها و جاده های استراتژیک در شمال "کیوو" را تصرف کردند و همچنان تحت کنترل دارند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها