واکنش متناقض آمریکا به رای دیوان لاهه درباره ایران

واکنش متناقض آمریکا به رای دیوان لاهه درباره ایران
جمعه 11 فروردين 1402 - 06:26

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به رای دیوان بین المللی دادگستری درباره ایران آن را از سویی "ضربه بزرگی" به ایران و از سوی دیگر ناامید کننده خواند.

العالم - آمریکا

ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واشنگتن مدعی شد: در کل باید بگویم این تصمیم در واقع یک ضربه بزرگ به ایران برای فرار از مسولیتش به خصوص در ارتباط با خانواده های نیروهای حافظ صلح آمریکایی که در بمبگذاری سال ۱۹۸۳ در بیروت کشته شدند، است.

پاتل ادامه داد: ما نقش مهم این دادگاه و سهم آن در اجرای حاکمیت قانون را به رسمیت می شناسیم. ایالات متحده از حکم دادگاه در ارتباط با بانک مرکزی که "بخش عمده" پرونده را تشکیل می دهد، قدردانی می کند.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد که البته از حکم این دادگاه مبنی برغیرقانونی بودن مسدود شدن دارایی های برخی شرکت های ایرانی از سوی آمریکا به خانواده های قربانیان حملات تروریستی، ناامید هستیم اما به صورت کلی معتقدیم تصمیم امروز دادگاه یک ضربه بزرگ به ایران بود.

این در حالی است که وزارت امور خارجه ایران با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرد: رای دیوان بین المللی دادگستری در تاریخ دهم فروردین ۱۴۰۲سند دیگری بر حقانیت مواضع جمهوری اسلامی ایران و بیان کننده رفتارهای متخلفانه دولت ایالات متحده آمریکا است.

وزارت خارجه ایران افزود: دیوان در رأی خود با احراز نقض تعهدات بین‌المللی از سوی دولت ایالات متحده آمریکا، تصریح نموده است که دولت آمریکا تعهدات مندرج در ماده ٣ (بند ١)، ماده ۴ (بندهای ١ و ٢) و ماده ١٠ عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی بین ایران و آمریکا ٢٣ مرداد ماه ١٣٣۴ (مطابق با ١۵ اوت ١٩۵۵) را نقض کرده است و مسئولیت بین‌المللی دولت آمریکا را احراز کرده است.

وزارت خارجه ایران ادامه داد: دیوان بین‌المللی دادگستری پس از احراز مسئولیت بین‌المللی دولت آمریکا، آن دولت را ملزم به جبران خسارات نموده است. جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که رأی صادره از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری، نشانگر استواری استدلال‌ها و وثاقت درخواست ایران است.

وزارت خارجه ایران تصریح کرد: در این رأی مهم، دیوان به درستی کلیه دفاعیات واهی آمریکا را رد نموده و با تاکید بر نقض تعهدات از جانب آن، ایران را ذی‌حق تشخیص داده است که الزام آمریکا به جبران خسارات، خود مهمترین دلیل برحق بودن درخواست جمهوری اسلامی ایران خواهد بود. جمهوری اسلامی ایران مطالبه حقوق ملت ایران را جزو وظایف ذاتی خود دانسته و از کلیه‌ ابزارها و طرق دیپلماتیک، حقوقی و قضایی برای مطالبه حقوق مردم شریف ایران و منافع ملی ایرانیان استفاده خواهد نمود.

ابراز نگرانی از روابط روسیه با ایران و کره شمالی

پاتل در خصوص روابط روسیه با ایران و کره شمالی نیز با تکرار ادعاهای واشنگتن افزود: ما نگران روابط درحال گسترش روسیه با تعدادی از بازیگران مخرب از جمله کره شمالی و ایران هستیم.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: ما به هدف قراردادن کسانی که از جنگ بیرحمانه روسیه علیه اوکراین حمایت می کنند، ادامه خواهیم داد و ما به مخالفت خود با تلاش هایی که به برنامه تسلیحات کشتار جمعی کره شمالی کمک می کند ادامه خواهیم داد.

این مقام آمریکایی اضافه کرد: ما به شناسایی و مقابله با روش هایی که روسیه برای تامین تسلیحات خود از کره شمالی یا هر کشور دیگری استفاده می کند ادامه خواهیم داد.

آمریکا مدعی است یافته‌های اطلاعاتی اش نشان می‌دهد که وزارت دفاع روسیه در حال خرید میلیون‌ها موشک و گلوله توپخانه از کره شمالی برای تداوم نبرد در اوکراین است.

مقامات آمریکایی مدعی هستند: این واقعیت که روسیه به کشور منزوی کره شمالی روی می‌آورد، نشان می‌دهد که «ارتش روسیه همچنان از کمبود شدید سلاح در اوکراین رنج می‌برد. بخشی از کنترل‌ها و تحریم‌های صادراتی علت این امر است.»

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال به تازگی مدعی شد که تهران پس از ارائه پهپاد به روسیه جهت استفاده در اوکراین، قابلیت های پیشرفته نظارت سایبری دریافت می کند.

این روزنامه آمریکایی ادعا کرد که تهران به دنبال همکاری عمیق تر در زمینه جنگ سایبری است و در این راستا روسیه به ایران کمک می کند قابلیت های پیشرفته نظارت دیجیتالی را به دست آورد. این امر جنبه دیگری به اتحاد نظامی رو به رشد میان ایران و روسیه که آمریکا آن را تهدید می بیند، اضافه می کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها