توافق ایران و عربستان... پایان دل بستن عرب ها به رژیم صهیونیستی

توافق ایران و عربستان... پایان دل بستن عرب ها به رژیم صهیونیستی
يکشنبه 13 فروردين 1402 - 14:49

اهداف موقت پیمان ابراهیم، ​​ایجاد یک ائتلاف منطقه‌ای در قالب ناتوی عربی برای مقابله با آنچه رژیم صهیونیستی همواره آن را تهدید حضور ایران می‌دانست، ایجاب می کرد گام‌های عادی‌سازی با برخی کشورهای عربی برداشته شود، در حالی که عربستان سعودی با درنگ در اعلام عادی سازی ، تصمیم گرفت با ایران توافق کند.

العالم - نظرکده

عربستان سعودی متوجه شد آمریکا آنگونه که ریاض انتظار داشت، از آن حمایت نمی کند، به ویژه پس از خروج آمریکا از افغانستان و رها کردن متحدان خود که باعث شوک کسانی شد که به آمریکا اعتماد کرده بودند.

پس از مدتی توافق ایران و عربستان با میانجی گری چین شکل گرفت تا ضربه بزرگی به آمریکایی ها و اسرائیلی ها وارد کند که رژیم صهیونیستی و به تبع آن کشورهای سازشکار را در سردرگمی و تجدید نظر قرار داد.

ناظران بر این باورند که عادی سازی رژیم اشغالگر صهیونیستی با برخی کشورهای عربی آینده ای نداشت و دلیل این باور، مخالفت مردمی با این عادی سازی بود، زیرا نخست مشکلی به نام رژیم صهیونیستی و ناتوانی در بهبود وجهه سازشکاران در مقابل ملت های عرب وجود دارد. دوم این که مردم فلسطین از زمان معامله قرن، مبارزه و مقاومت خود را با دشمن تشدید کردند و در نتیجه باعث به چالش کشیدن حاکمان عربی شدند که سعی می کردند با اشغالگران عادی سازی کنند.

در همین حال عربستان و ایران برای اعلام آغاز مرحله جدیدی از برادری و اتحاد در شرایطی که عربستان در صدد اتحاد با رژیم صهیونیستی بود، توافق خود را اعلام کردند.

ناظران تاکید کردند توافق عربستان و ایران نه تنها روندی در مسیر عادی سازی است، بلکه بیانگر واقعیت موازنه های جدید قوا است آن هم در کشورهایی که از تسلیم شدن در برابر دیکته های آمریکا برای عادی سازی امتناع می ورزند.

در مقابل برخی تحلیلگران خاطرنشان کردند که ایران به سبب تبلیغات سهمگین صهیونیست ها، در خاورمیانه دشمن محسوب می‌شد، اما پس از توافق‌ها و جنگ روسیه و آمریکا در اوکراین، اوضاع تغییر کرد و هم اکنون رژیم اشغالگر بزرگترین دشمن ملت های منطقه محسوب می شود.

آنها افزودند: مشکل عربستان نه با آمریکا به طور کلی بلکه با دولت فعلی بایدن است، زیرا ریاض زمانی که با چین و ایران توافق نامه امضا کرد تا اختلافات را از بین ببرد، با صرف میلیاردها دلار به دنبال خرید تعداد زیادی هواپیما از آمریکایی بود.

تحلیلگران تاکید کردند : ایران آشکارا با روی کار آمدن ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور به موازات حل مشکلات با کشورهای خاورمیانه، به سمت منطقه و آسیا روی آورد و کاملاً از غرب فاصله گرفت. عربستان سعودی نیز زمانی که بحران های آمریکا و اتحادیه اروپا ناشی از جنگ اوکراین و فروپاشی داخلی رژیم اشغالگر را دید، به مسیر عادی سازی با اسرائیل پشت کرد، به ویژه پس از اینکه آمریکا بی توجهی خود را به توافق هسته ای نشان داد، توافق عربستان و ایران منعقد شد تا به عادی سازی با رژیم صهیونیستی پایان دهد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها