نارضایتی کاخ سفید از توافق اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت

نارضایتی کاخ سفید از توافق اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت
دوشنبه 14 فروردين 1402 - 21:35

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا در واکنش به کاهش تولید نفت از سوی چند کشور عضو اوپک پلاس گفت، ما صریحا اعلام کرده ایم که کاهش تولید نفت در این زمان را مناسب نمی دانیم و آن را توصیه نمی‌کنیم.

العالم - آمریکا

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی افزود: دولت بایدن بر قیمت ها برای مصرف کنندگان آمریکایی متمرکز شده است، نه بشکه های تولید نفت خام.

این مقام ارشد کاخ سفید اضافه کرد: دولت بایدن به همکاری با همه تولیدکنندگان و مصرف کنندگان برای اطمینان از حمایت بازارهای انرژی از رشد اقتصادی و قیمت های پایین تر برای مصرف کنندگان آمریکایی ادامه خواهد داد.

وی با بیان اینکه از قبل از تصمیم اوپک پلاس مطلع شده بودیم، ادامه داد: ما روی قیمت ها تمرکز می کنیم، نه حجم تولید و تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید.

عربستان سعودی، امارات، کویت، عمان، عراق و الجزایر از کاهش داوطلبانه تولید نفت به میزان حدود ۱.۰۷۱ میلیون بشکه در روز خبر دادند.

یک منبع رسمی در وزارت انرژی عربستان اعلام کرد: ریاض از ماه مه تا پایان سال ۲۰۲۳ کاهش داوطلبانه تولید نفت خام خود به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز را با هماهنگی تعدادی از کشورهای اعلامیه همکاری اعضای اوپکو کاهش می‌دهد.

این منبع اضافه کرد: این کاهش تولید داوطلبانه علاوه بر کاهش تولیدی است که در سی و سومین نشست وزیران کشورهای عضو اوپک و کشورهای عضو اوپک پلاس که در پنج اکتبر برگزار شد، مورد توافق قرار گرفته است.

وی تاکید کرد که این اقدام یک اقدام پیشگیرانه با هدف حمایت از ثبات بازارهای نفت است.

سهیل المزروعی وزیر انرژی و زیرساخت امارات نیز در سخنانی گفت: امارات از ماه مه آینده تا پایان سال جاری میلادی با هماهنگی برخی از کشورها، تولید نفت خود را داوطلبانه ۱۴۴ هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد.

عراق، کویت، عمان و الجزایر نیز با اتخاذ تصمیمی مشابه عربستان و امارات به ترتیب اعلام کردند که تولید نفت خود را در برهه مذکور ۲۱۱هزار، ۱۲۸ هزار، ۴۰ هزار و ۴۸ هزار بشکه در روز کاهش خواهند داد.

تمرکز بر آزادی خبرنگار آمریکایی در روسیه

کربی همچنین درباره دستگیری خبرنگار وال استریت ژورنال در روسیه به اتهام جاسوسی گفت: ما در بالاترین سطح دولت آمریکا بر آزادی ایوان گرشکوویچ و پال ویلان متمرکز شده ایم. ما در هر مکالمه ای که با مقامات روس داریم این موضوع را بیان می کنیم و آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه نیز این کار را انجام داد. ما همچنین مسأله ویلان را در این گفتگوها مطرح می کنیم.

وی افزود : بازداشت ایوان گرشکوویچ توجه همه از جمله رییس‌جمهور آمریکا را به خود جلب کرده است. ما همه تلاش خود را برای بازگرداندن وی به خانه انجام خواهیم داد اما هیچ شکی در سختی این کار نیست. آزادی وی کار سختی خواهد بود.

این مقام کاخ سفید در مورد قتل وبلاگ نویس روس در سن پترزبورگ نیز گفت: نباید تعجب کنید اما من محتوای زیادی در خصوص این موضوع برای شما ندارم. ما هم مثل شما اخبار را دیده‌ایم، اما هیچ اطلاعات بیشتری درباره آنچه اتفاق افتاده یا چه کسی مسئول آن است، ندارم.

بر اساس اعلام سرویس امنیت فدرال روسیه، خبرنگار دفتر مسکو روزنامه آمریکایی "وال استریت ژورنال"، به اتهام جاسوسی برای دولت آمریکا و جمع آوری اطلاعات محرمانه دولتی درباره فعالیت مجتمع صنایع نظامی روسیه، در شهر ایکاترینبورگ تحت بازداشت قرار گرفته است.

به گزارش اسپوتنیک، ایوان گرشکوویچ، شهروند آمریکایی و خبرنگار روزنامه "وال استریت ژورنال"، در شهر ایکاترینبورگ بازداشت شد در حالیکه می‌کوشید به اطلاعات محرمانه دست یابد.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا اعلام کرد:با سرگئی لاوروف گفتگو کرده و نگرانی شدید خود را نسبت به بازداشت غیرقابل قبول یک روزنامه‌نگار شهروند آمریکایی از سوی روسیه بیان کرده است.

او گفت: همچنین خواستار آزادی یک آمریکایی زندانی دیگر به نام پل ویلان شده است.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که سرگئی لاوروف وزیر خارجه این کشور در گفت و گو با آنتونی بلینکن همتای آمریکایی خود تاکید کرده تصمیم گیری در خصوص آینده ایوان گرشکوویچ بر عهده دادگاه است.
در این بیانیه آمده است: با توجه به شواهد ثابت شده از فعالیت‌های غیرقانونی این شهروند آمریکایی، آینده وی توسط دادگاه مشخص خواهد شد. سفارت آمریکا در مسکو از بازداشت وی مطلع شده است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها