بالاخره زمان دیدار وزرای خارجه ایران و سعودی معلوم شد

بالاخره زمان دیدار وزرای خارجه ایران و سعودی معلوم شد
چهارشنبه 16 فروردين 1402 - 07:37

روزنامه سعودی الشرق الاوسط سه شنبه شب اعلام کرد که زمان و محل دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی روز پنجشنبه پیش رو در پکن خواهد بود.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

اگرچه در داخل ایران هنوز خبری رسمی در این خصوص منتشر نشده اما ظاهرا خبر به دلیل قوت منبعش جدی است و پس از سه بار گفتگوی تلفنی، وزرای خارجه دو کشور این بار تصمیم گرفته اند در پکن و به منطور قدردانی از زحمات چینی ها اولین شیرینی آشتی کنان را رسما صرف کنند و ای بسا چنانکه شدت علاقه طرفین بسیار زیاد باشد عیدانه یکدیگر را در فتح مجدد سفارتخانه هایشان در روز عید فطر تقدیم هم کنند.
تا اینجای کار معلوم است که هر دو کشور تلاشی جدی در تجدید روابط دارند. هر دو در مدت زمان محدود پس از توافق اولیه در پکن، آتش بس رسانه ای مطلق انجام داده اند، علاقه ای وافر به دیدار متقابل بزرگان کشورشان از کشور مقابل نشان داده اند. و البته از هر حرکتی که باعث رنجش خاطر دیگری شود به شدت پرهیز کرده اند. جمله این مسایل البته در شرایطی صورت گرفته که اسراییل به شدت ابراز ناخشنودی و آمریکا اغلب ابراز بدبینی به سرانجام این تجدید روابط کرده است.
در همین حال معرفی سفیر ایران در امارات از یک سو و بازشدن آغوش عربستان به سمت سوریه از سوی دیگر، شرکت متقابل سفرای دو کشور بر سر میز افطاری یکدیگر و... نشانه هایی بود مبنی بر جدیت طرفین در استحکام بخشیدن به روابط فی مابین و استفاده حداکثری از فرصت پیش آمده که با دیدار پنجشنبه به کمال خواهد رسید.
در این میان چند مساله و پرونده منطقه ای جدی برای بحث های آینده همچنان وجود دارد که البته تلاش دو طرف برای حل آنها می تواند دوام روابط و استحکام آن را چندچندان کند و ضمانتی چشمگیر ببخشد. از جمله این پرونده های اساسی پرونده یمن، لبنان و تا حدی بحرین است که البته از دودکش همه اینها نیز دود سفید خوش بینی و تفائل متصاعد است. در یکی از این پرونده ها در خلال چند هفته اخیر فتیله ستیز به پایین ترین سطح رسیده،در دیگری گویی مهم ترین مساله یعنی پرشدن صندلی خالی رییس با رایزنی معطوف به حل قویا درحال پیگیری است و سومی هم که اساسا هیچ گاه از طرفی که دشمنش می پنداشت، دشمن قلمداد نمی شد.
در سایه تحولات جدید به نظر بازنده اصلی میدان اسراییل است که علی رغم همه سرمایه گذاریها برروی" پروژه ابراهیم "هم نمی تواند آب رفته را از جوی بازگرداند و هم در سایه رویگردانی سعودی از تطبیع و عادی سازی، نمی تواند به پیوستن دیگر کشورهای عربی به این پروژه "نیم بند" دل خوش دارد. اینک و در منطقه اسراییل مانده است و فرزند ناخلف ایرانی اش علی اف و علی اف مانده است والدی غیر شرعی به نام نتانیاهو. اینک آب سرد ایرانی هیزم های اسراییلی را در بخاری جمهوری آذربایجان از حرارت خواهد انداخت اگرچه قطعی است اما ظاهرا زمان دقیقش هنوز فرانرسیده است. ایرانیان به صبر و درایت و ظرافت شهره اند، قالی های پرنقش نگار و رمزالودشان این را نشان می دهد.

پربیننده ترین خبرها