یک سال آتش‌بس بی‌نتیجه در یمن

چهارشنبه 16 فروردين 1402 - 14:00

منابع یمنی با اعلام اینکه “شورای ریاستی یمن” شاهد اختلافات مستمر داخلی شده، تصریح کردند که عربستان سعودی از این شورا خواسته است تا دست به تغییراتی بزنند که البته دلیل این امر، آغاز مذاکرات قریب‌الوقوع برای حل فراگیر بحران در یمن است.

العالم- یمن

یک سال از آغاز آتش‌بس انسان‌دوستانه در یمن می‌گذرد. این آتش‌بس در آوریل گذشته و با حمایت جامعه بین‌المللی و سازمان ملل اجرا می‌شود که مهم‌ترین مفاد آن، توقف عملیات نظامی، بازگشایی فرودگاه صنعا و نیز اجازه ورود کشتی‌های سوخت‌رسانی به بندر الحدیده و نیز بازگشایی راه‌ها در تعز و دیگر استان‌ها بوده است.

محمد عبدالسلام، رئیس هیئت مذاکره‌کننده صنعا با انتقاد از عدم جدیت ائتلاف سعودی در زمینه آتش‌بس، گفت که یک سال از آتش‌بس سپری شده و تمام طرف‌ها مشاهده کردند که فرصت کافی برای ائتلاف وجود دارد که جدیت خود را درباره صلح نشان دهد ولی کشورهای عضو این ائتلاف همچنان به جنگ و محاصره علیه یمن و عدم پرداخت حقوق‌ها ادامه می‌دهند.

طارق الشامی، سخنگوی حزب کنگره عمومی خلق یمن نیز گفت: مردم یمن نتایج این آتش‌بس را احساس نمی‌کنند درست است که در مورد مساله مشتقات نفتی پیشرفت وجود دارد، اما در مورد حقوق و دستمزد و ادامه محاصره بندر الحدیده و بنادر یمن، موانع و دشواری‌هایی دیده می‌شود.

یمنی‌ها معتقدند که آتش‌بس فقط دستاوردهای خیلی جزئی در پرونده فرودگاه صنعا و بندر الحدیده داشته و مسائل دیگر همچنان شاهد کش و قوس‌های سیاسی و رسانه‌ای است.

احمد العماد، رئیس گروه ملی ارتباطات خارجی در صنعا نیز اظهار داشت: ویژگی متمایز حکومت صنعا این است بار دیگر ثابت کرد که تشنه خون و جنگ نیست و همچنان صبر می‌کند.

صنعا بار دیگر به نیروهای ائتلاف متجاوز هشدار دارد که صبرش در مقابل جنگ و محاصره طولانی نخواهد بود. صنعا همچنین از جامعه جهانی خواست به کشورهای ائتلاف متجاوز برای پایان دادن به جنگو برقراری صلح فشار وارد کند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها