بمباران پایگاه های آمریکایی؛ آیا پایان حضور نظامی واشنگتن در سوریه نزدیک است؟

بمباران پایگاه های آمریکایی؛ آیا پایان حضور نظامی واشنگتن در سوریه نزدیک است؟
پنج‌شنبه 17 فروردين 1402 - 15:48

خشم فزاینده ناشی از تجاوزگری آمریکا در شمال شرق سوریه، از سوی دیگر تحرکات نیروهای مقاومت و همزمان تحولات رخ داده در زمینه همگرایی گسترده منطقه ای، نظامیان آمریکایی را با نگرانی و ترس مواجه کرده است.

العالم - درگوشی

با توجه به این مساله نیروهای آمریکایی هم چنان در حال ارسال تجهیزات نظامی به پایگاههای خود از گذرگاه های زمیننی هستند که در منطقه الیعربیه در شمال شرقی استان الحسکه ایجاد کرده اند.

این اقدامات و استحکامات پس از بمباران پایگاه‌های آمریکایی در 25 مارس صورت گرفت که به گفته رژیم صهیونیستی و آمریکا یک رویداد غیرعادی بود و کشته و زخمی هایی از نیروهای امریکایی بر جای گذاشت.

این امر باعث شده تا نیروهای آمریکایی دست به اقداماتی در سطح نظامی و امنیتی بزنند. که نشان دهنده ترس علنی آنها از حملات مقاومت است. این اقدامات به اعزام ناو هواپیمابر "جورج اچ دبلیو بوش" به سواحل سوریه منحصر نشد بلکه با استقرار یک اسکادران از هواپیماهای تهاجمی A-10 در منطقه همزمان با اقدامات آمریکا در چندین سطوح مختلف و از همه مهم تر در سطح دفاعی همراه شد که ناشی از ترس واشنگتن از اتفاق صورت گرفته و شرایط جدید منطقه ای است.

انتقال تجهیزات پدافند هوایی آمریکایی برای مقابله با پهپادها و استقرار آنها در پایگاه های آمریکایی حومه دیرالزور و الحسکه ؛ دومین سامانه از سامانه موشک های دفاع هوایی کوتاه برد "اونجر" برای حفاظت از نیروهای آمریکایی در سوریه مواردی است که در برابر تهدیدهای فزاینده پهپادها صورت گرفته است، به گونه ای که اولین سامانه فوریه 2021 مستقر شد، با پرتابگرهای موشک FIM-92 استینگر و سامانه‌های C-RAM «کوتاه‌برد که موشک‌ها و خمپاره‌های ضد توپخانه هستند، از پایگاه های آمریکا در عراق به شمال شرق سوریه منتقل شد.

اما هیچ یک از این سامانه‌ها در مقابله و شناسایی هرگونه حمله موشکی یا پهپادی مقاومت مردمی علیه پایگاه‌های آمریکایی موفق نبودند و به گفته ناظران، اقدامات واشنگتن برای تقویت این سامانه‌ها، فقط نمایش قدرت است که هیچ فایده ای ندارد و احتمالا تجهیزات منتقل شده پس از بمباران پایگاه‌های آمریکا در 25 مارس سال گذشته ؛ سامانه های پیشرفته‌تری نسبت به قبل بودند.

درباره سایر اقدامات تقویت‌ لجستیکی از سوی آمریکا از اواخر ماه مارس، نیروهای آمریکایی سه کاروان لجستیکی را از عراق به پایگاه‌های خود در حقل العمر، کونیکو و الشدادی در سوریه گسیل کردند که بزرگترین کاروان متشکل از 100 خودرو بود که به سمت فرودگاه الجیر حرکت کرد.

همه این کاروان ها، به دنبال اقدامات احتیاطی و پیشگیرانه آمریکا در زمینه توقف ارسال محموله های هوایی لجستیکی یا انتقال افسران و سربازان، از گذرگاه زمینی الیعربیه گذر کردند.

در همین زمینه برخی منابع محلی خاطرنشان کردند که حرکت هواپیماهای باری آمریکایی در هفته گذشته تقریباً متوقف شده و پایگاه های آمریکایی شاهد کاهش قابل توجه پرواز و فرود هواپیماهاست که همه در چارچوب اقدامات پیشگیرانه آمریکایی است که به پشتیبانی لجستیکی، جابجایی و حمل و نقل محدود نمی شود، بلکه شامل اقدامات ویژه برای اسرای داعش نیز می شود.

در همین زمینه برخی منابع محلی فاش کردند نیروهای آمریکایی به دفعات مختلف، شمار زیادی از داعشی‌ها را به دو مقصد فرستادند ، نخست ، آنها را با هلی‌کوپتر به پایگاه الشدادی و حقل العمر بردند و مقصد دوم جابجایی از طریق گذرگاه مرزی سیمالکا بود که الحسکه را از عراق جدا می کند، و براورد می شود شمار آنها 150 نفر از ملیت های خارجی بوده و انتظار می رود در البادیه سوریه یا مرزهای عراق آزاد شده اند.

حوادث شمال شرق سوریه در حالی است که آمریکا تصور می کرد با اقدامات امنیتی می تواند خود را نجات دهد اما عملا در زمینه سیاسی و نظامی به بن بست خورده و به پایان حضور فیزیکی خود در جغرافیای سوریه نزدیک شده است.

پربیننده ترین خبرها