آخرین تحولات مسجدالاقصی؛ از یورش دوباره شهرک نشینان تا حملات موشکی مقاومت

پنج‌شنبه 17 فروردين 1402 - 16:23

ده ها شهرک نشین افراطی صبح پنجشنبه با تدابیر شدید نیروهای اشغالگر "اسرائیلی" از باب المغاربه به صحن های مسجدالاقصی یورش بردند

العالم- فلسطين

این امر پس از اعمال محدودیت های شدید برای نمازگزاران، آزار و اذیت و اخراج آنها با توسل به زور برای روز دوم صورت گرفت، نیروهای اشغالگر ساعت 7 صبح با تقویت نیروهای یگان های ویژه به مسجد الاقصی یورش بردند.

شایان ذکر است نیروهای اشغالگر شب گذشته پس از انجام مناسک تراویح، صبح امروز بار دیگر به مسجد الاقصی یورش برده و نمازگزاران و افرادی را که در نمازخانه القبلی اعتکاف کرده بودند، مورد تعدی وحشیانه قرار داده و آنها را به زور از مسجد بیرون کردند که واکنش‌های محلی، عربی و بین‌المللی را در محکوم این تهاجمات به دنبال داشت.

حملات نیروهای اشغالگر «اسرائیلی» به اعتکاف کنندگان و نمازگزاران در مسجد القبلی و مسجدالاقصی ادامه دارد که منجر به زخمی شدن شماری از شهروندان فلسطینی و دستگیری صدها نفر از آنها شد.

2

در همین حال شمار زیادی شهرک نشینان با پوشیدن لباس مذهبی خود به حیاط مسجد الاقصی یورش بردند و مراسم تحریک آمیز و آیین های تلمودی را اجرا کردند.

نیروهای اشغالگر پس از بیرون کردن بیشتر معتکفین فلسطینی و ممانعت از ورود جوانان به مسجدالاقصی، اعتکاف کنندگان را از مسیر شهرک نشینان و از مصلای قبله خارج کردند.

ده ها شهرک نشین با تجمع در برابر درهای مسجد الاقصی، مراسم و دعاهای تلمودی را انجام دادند، در حالی که نیروهای اشغالگر یک پهپاد را بر فراز مسجد الاقصی به پرواز درآوردند تا از یورش شهرک نشینان محافظت کنند.

3

در همین حال هزاران نفر از شهروندان فلسطینی در کرانه باختری، قدس و فلسطین اشغالی با هدف تامین امنیت شهرک نشینان صهیونیست، امروز (پنجشنبه) از سوی نیروهای اشغالگر از ورود به مسجد الاقصی برای اقامه نماز فجر منع شدند.

به گفته منابع بیت المقدس، نیروهای اشغالگر از اقامه نماز صبح در مسجد الاقصی توسط ساکنان قدس و دارندگان کارت شناسایی آبی زیر 40 سال جلوگیری کردند.

4نیروهای اشغالگر شامگاه چهارشنبه، برای سومین شب متوالی به مصلی القبلی در مسجد الاقصی یورش بردند تا نمازگزاران را از آنجا بیرون کنند. حماس از نمازگزاران قهرمان تمجید کرد.

برخی منابع در بیت المقدس گزارش دادند که نیروهای اشغالگر برای جلوگیری از اعتکاف نمازگزاران در مسجد القبلی، دوباره به صحن های الاقصی یورش بردند.

این منابع تأکید کردند نیروهای اشغالگر گلوله های واقعی و گاز اشک آور به سوی نمازگزاران شلیک کردند.

صدها فلسطینی پس از ممانعت از ورود به مسجدالاقصی، نماز صبح را بر روی آسفالت خیابان های بیت المقدس اقامه کردند.

نیروهای اشغالگر تدابیر شدیدی را در شهر قدس و مجاورت شهر قدیم و مسجدالاقصی اعمال کردند.

محمد حماده، سخنگوی حماس در شهر بیت المقدس نیز به نوبه خود گفت: بازگشت اشغالگران برای سرکوب اعتکاف کنندگان در الاقصی طی عصر امروز، پافشاری دشمن بر جنایت و خونریزی است. وی بر نقش قهرمانانه نگهبانان در حفاظت از الاقصی و خنثی کردن نقشه های شهرک نشینان تاکید کرد.

سخنگوی حماس در شهر بیت المقدس در گفت وگوی مطبوعاتی افزود: اعتکاف کنندگان خاری در گلوی اشغالگران و سر نیزه مردم در دفع تجاوز از اولین قبله مسلمانان و موجب سربلندی و عزت مردم هستند. و حق آنها بر ملت، حمایت و پشتیبانی از انان در برابر جنایتکاران صهیونیست است

وی با تاکید بر اینکه مردم، اعتکاف کنندگان را تنها نخواهند گذاشت و دیگر گروهها به آنها خواهند پیوست و مردم ما مرعوب سرکوب و جنایت نخواهند شد، گفت: همه جهان باید نقش خود را در مهار اشغالگری و افشای جنایتهای رژیم صهیونیستی علیه مقدسات ایفا کند

در همین حال مقاومت فلسطین در نوار غزه، سحرگاه امروز (پنجشنبه) شهرک های هم مرز با نوار غزه را در پاسخ به جنایات مستمر رژیم صهیونیستی علیه مسجد الاقصی و اعتکاف کنندگان با چندین موشک هدف قرار داد.

کانال 14 عبری اعلام کرد هفت موشک از نوار غزه به سمت شهرک‌های نوار غزه شلیک شد و النقب غربی با «دو موشک» مورد هدف واقع شد.

سخنگوی ارتش اشغالگر رژیم صهیونیستی به نوبه خود گفت: هفت فروند موشک "زمین به هوا" از نوار غزه شلیک و در هوا منفجر شد که پنج فروند از آنها بر فراز سرزمین های فلسطینی و دو فروند به سمت دریا شلیک شد.

به گفته منابع محلی، آژیر خطر در شهرک های هم مرز با نوار غزه به صدا درآمد.

مقاومت فلسطین علاوه بر موشک ها، پایگاه نظامی کیسوفیم را نیز با خمپاره هدف قرار داد.

در همین راستا، امیر بوخبوط، خبرنگار نظامی وب سایت عبری والا، با بیان اینکه نوار غزه پس از افزایش برد شلیک موشک در تلاش است معادله جدیدی ایجاد کند، پرسید: مقاومت دفعه بعد به چه چیزی حمله خواهد کرد؟

حملات موشکی گسترده مقاومت
تازه ترین وقایع سرزمین های اشغالی نیز حاکی است که نیروهای مقاومت دقایقی قبل در پاسخ به حوادث اخیر مسجد الاقصی، شهرک های صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی را موشک باران کردند.

موشک باران مقاومت بیش از نیم ساعت به طول انجامید به طوری که بسیاری از شهرک‌نشینان وحشت‌زده به پناه‌گاها رفتند.

حملات موشکیدر همین حال کانال 14 تلویزیون رژیم صهیونیستی به شلیک بیش از 100 موشک به شهرک های صهیونیست نشین در این حملات اذعان کرد.

همچنین رادیو ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که در یک ساعت اخیر، ۳۰ راکت از قلمرو لبنان به سمت شمال فلسطین اشغالی شلیک شده و گنبد آهنین ۱۵ راکت را رهگیری کرده است.

پربیننده ترین خبرها