هیات‌های سعودی و عمانی طی دو روز آینده به صنعا می‌روند

هیات‌های سعودی و عمانی طی دو روز آینده به صنعا می‌روند
شنبه 19 فروردين 1402 - 04:12

یک هیات سعودی و عمانی طی دو روز آینده برای مذاکره با دولت نجات ملی یمن به صنعا پایتخت این کشور می‌روند.

العالم - یمن

منابع خبری بامداد شنبه گزارش دادند، یک هیات سعودی به ریاست «محمد الجابر» سفیر عربستان سعودی در یمن به همراه یک هیات عمانی طی دو روز آینده به صنعا می‌روند.

بر اساس این گزارش، سفر هیات سعودی و عمانی برای تکمیل مذاکرات و گفت وگوها درباره آتش بس و تمدید آن انجام می‌شود.

این گزارش می‌افزاید، سفیر عربستان سعودی در یمن، پیش تر در اسفند ماه گذشته در رأس هیاتی از صنعا بازدید کرده بود.

پیش تر خبرگزاری رویترز از سفر یک هیات سعودی - عمانی به صنعاء پایتخت یمن طی هفته آینده با هدف دستیابی به توافق آتش‌بس دائم در این کشور خبر داده بود.

خبرگزاری اسپوتنیک نیز روز جمعه به نقل از یک منبع یمنی نوشته بود که آتش بس جدید ممکن است حاوی چندین نکته از جمله از سرگیری صادرات نفت از میادین نفتی در جنوب و از مارب در شمال، لغو تمام محدودیت‌ها در بندر الحدیده، گسترش پروازها به فرودگاه صنعاء و باز کردن تمام راه‌ها بین مناطقی که تحت کنترل دولت نجات ملی یمن و قسمت‌هایی که تحت کنترل نیروهای وفادار به دولت مستعفی و فراری یمن است، باشد.

این منبع اظهار داشت که ائتلاف عربی نیز متعهد شده تا بدون استثنا حقوق تمام کارکنان یمنی در مناطق تحت کنترل دولت نجات ملی و سایر مناطق را بپردازد و کمیته‌هایی را برای محدود کردن خسارات ناشی از جنگ، رسیدگی به آن‌ها و پرداخت خسارت به آسیب دیدگان تحت نظارت سازمان ملل و ضمانت بین المللی کشورهای بزرگ تشکیل دهد.

روز پنجشنبه گذشته نیز سازمان ملل اعلام کرد که مردم یمن به یک صلح همه جانبه نیاز دارند تا به رنج‌های آن‌ها در نتیجه جنگ هشت‌ساله در کشورشان، پایان دهد.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که هشت سال جنگ، چهار میلیون و ۵۰۰ هزار یمنی را که ۷۴ درصد آن‌ها زن و کودک هستند، مجبور به فرار کرد و باعث افزایش فقر شد، اکنون دو سوم یمنی‌ها زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

بیش از هشت سال است که یمن شاهد جنگ مستمر بین نیروهای مسلح و کمیته‌های مردمی یمن و نیروهای ائتلاف که برای بازگرداندن دولت مستعفی و فراری یمن تلاش کرده‌اند، بوده که تبعات آن در ابعاد مختلف منعکس شده و بر اساس توصیف سازمان ملل، بدترین بحران انسانی در جهان بوده است.

پربیننده ترین خبرها