جزئیات جدید از اسناد فاش شده پنتاگون و سیا؛

جاسوسی آمریکا از زلنسکی/اتمام مُهمات پدافند هوایی اوکراین

جاسوسی آمریکا از زلنسکی/اتمام مُهمات پدافند هوایی اوکراین
دوشنبه 21 فروردين 1402 - 13:36

اسناد فاش شده پنتاگون و سیا نشان می دهد در حالیکه مهمات پدافند هوایی اوکراین رو به پایان است، شنود رئیس جمهوری این کشور نشان می دهد که زلنسکی در نبود موشک های دوربرد، به دنبال استفاده از پهپاد برای حمله به عمق خاک روسیه بوده است. همچین جاسوسی آمریکا از ولودمیر زلنسکی نیز در این اسناد افشا شده است.

العالم - اروپا

در حالیکه خبر افشای اسناد محرمانه و فوق محرمانه سازمان سیا و پنتاگون چند روز پیش منتشر شده اما هر روز جزئیات بیشتری در مورد اطلاعات این اسناد در رسانه های جهان منتشر می‌شود.

رهگیری خطرناک هواپیمای جاسوسی انگلیسی

بر اساس یکی از اسناد فاش شده، یک جنگنده روس اوایل پاییز پارسال نزدیک بود یک هواپیمای تجسسی انگلیسی را بر فراز دریای سیاه سرنگون کند.

بر اساس گزارش وزارت دفاع انگلیس، این هواپیمای غیر مسلح آر سی ۱۳۵ (RC-۱۳۵) انگلیسی ۷ مهر ۱۴۰۱ در نزدیکی سواحل کریمه مشغول پرواز بود که دو جنگنده سوخوی ۲۷ روسیه اقدام به رهگیری آن در حریم هوایی بین المللی کرده و حتی یکی از این جنگنده ها تا ۵ متری این هواپیمای جاسوسی نزدیک شد.

بن والاس وزیر دفاع انگلیس گفته بود که در جریان این رهگیری، یکی از هواپیماهای روس یک فروند موشک شلیک کرد ولی به گفته وی این حادثه "نقص فنی" بوده و اقدامی برای ساقط کردن هواپیمای انگلیسی نبوده است.

اتمام مُهمات پدافند هوایی اوکراین

یکی دیگر از اسناد فاش شده نشان می دهد که موشک‌های پدافند هوایی اوکراین ممکن است به زودی تمام شوند.

بر اساس این سند "سری" که تاریخ ۲۸ فوریه (۹ اسفند) بر آن حک شده، سامانه پدافند هوایی اس ۳۰۰ تا ۲ مه (۱۲ اردیبهشت) و سامانه پدافند هوایی "بوک" اوکراین که در کنار سامانه دوربرد فوق الذکر فعالیت می کند تا اواسط آوریل (اواخر فروردین) با کمبود مهمات مواجه می شوند.

بر اساس این سند، مهمات سامانه های پدافند هوایی کوتاه بُرد اوکراین نیز که از نیروهای مستقر در خط مقدم حفاطت می کنند تا ۲۳ مه (۲ خرداد) تمام خواهند شد.

شنود مکالمات زلنسکی

سند دیگری از جاسوسی واشنگتن از متحدان خود نشان می دهد که رئیس جمهوری اوکراین نیز قربانی شنود آمریکا بوده است. گر چه یکی از منابع نزدیک به ولودیمیر زلنسکی گفت که از این موضوع غافلگیر نشده ولی مقام های این کشور به شدت از نشت اطلاعات سری ارتش و برنامه های نظامی این کشور مستاصل شده اند.

بر اساس اطلاعات دریافتی از شنود مکالمات ولودیمیر زلنسکی، وی در اواخر فوریه (اوایل اسفند ۱۴۰۱) پیشنهاد کرده بود که با توجه به آنکه اوکراین فاقد موشک های دوربرد است، برای حمله به مراکز تجمع نیروهای روس در استان روستوف از پهپاد استفاده شود.

آغاز تحقیقات و بررسی سناریوهای گوناگون

در همین حال تحقیقات برای شناسایی و دستگیری عامل یا عوامل درز اطلاعات طبقه بندی شده سیا و پنتاگون ادامه دارد.

به گفته مقام های آمریکایی، این تحقیقات در مراحل اولیه قرار داشته و احتمال آنکه عناصر هوادار روسیه نیز در این ماجرا دخیل باشند، رد نشده است.

به گفته این منابع آگاه، احتمال آنکه دستکاری این اسناد برای انحراف تحقیقات برای شناسایی مبدأ نشت آنها و یا انتشار اطلاعات کذب برای آسیب رساندن به امنیت ملی آمریکا انجام شده باشد، رد نشده است.

این مقام ها گفتند که طیف موضوعات لو رفته که از جنگ در اوکراین تا چین، خاورمیانه و آفریقا را در بر می گیرد نشاندهندده آن است که یک آمریکایی در نشت آنها دست داشته و نه متحدان واشنگتن.

اکنون تحقیقات در این زمینه نیز جریان دارد که فرد یا افراد درز دهنده این اطلاعات چه انگیزه ای از این اقدام داشته اند.

به گفته یک مقام آگاه امریکایی، کارآگاهان اکنون چهار، پنج نظریه را بررسی می کنند که از "اقدام یک کارمند ناراضی" تا خرابکاری "یکی از مقام های مسئول در جهت تضعیف امنیت آمریکا" را شامل می شود.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها