جبهه نجات ملی تونس: عملکرد قیس سعید کشور را به سوی فروپاشی برده است

جبهه نجات ملی تونس: عملکرد قیس سعید کشور را به سوی فروپاشی برده است
دوشنبه 21 فروردين 1402 - 13:57

جبهه نجات ملی تونس به عنوان بزرگترین جناح اپوزیسیون، نسبت به خطر فروپاشی قریب الوقوع در اثر سیاست ها و عملکرد رئیس جمهوری این کشور هشدار داد و خواستار یافتن راه حلی فوری برای نجات آن شد.

العالم - تونس

به نقل از العربی الجدید، جبهه نجات ملی تونس تاکید کرد که تا تحقق مطالبات خود از جمله آزادی های قانونی و نیز آزادی بازداشت شدگان به مبارزات خود ادامه خواهد داد.

«احمد نجیب الشعبی» رئیس جبهه نجات ملی تونس تاکید کرد که سیاست های نادرست و اظهارات نسنجیده «قیس سعید» رییس جمهوری، کشور را به سوی فروپاشی برده است.

وی تاکید کرد که راه حل مشکلات امروز تونس، گفت و گو و وحدت ملی است و آنچه بحران زا شده، نه از سوی مخالفان حکومت، بلکه در نتیجه کودتای سعید است.

الشعبی، هرگونه مداخله خارجی یا میانجیگری از سوی دیگر دولت ها را رد و اضافه کرد: این اظهارات قیس سعید موجب افزایش انزوا می شود و ممکن است کشور را به سمت فروپاشی برد، بخصوص سخنان وی درباره صندوق بین المللی پول، تلاشی برای جلوگیری از تامین مالی کشور و به این معناست که ظاهرا سعید می خواهد دست به دامن مجمع پاریس شود.

العربی الجدید در بخش دیگری از گزارش خود آورده است: جنبش «النهضه» نیز به مناسبت سالگرد روز شهدا بیانیه‌ای صادر و تاکید کرد که شرایط کشور بسیار دشوار و اوضاع اجتماعی، اقتصادی، پولی و بحران سیاسی در حال از بین بردن همه دستاوردهای انقلاب تونس است.

النهضه دلیل اصلی این امر را انحصار قدرت، به حاشیه راندن نهادهای دولتی، مخالفت با نهادهای قانونی و بازگشت به محاکمه های سیاسی از سوی قیس سعید عنوان کرد.

کمیته دفاع از بازداشت شدگان نیز در واکنش به اظهارات روز پنجشنبه سعید در شهر «المنستیر» که در مورد زندانیان سیاسی گفته بود «آنها دستشان به خون آلوده است»،بیانیه ای صادر و از این سخنان ابراز شگفتی کرد.

این کمیته تاکید کرد: نخستین بار نیست که قیس سعید چنین اظهاراتی می کند، او پیشتر و در حالی که هنوز دادگاه به کار خود پایان نداده بود، از محکومیت متهمان سخن گفت. وی در جایی دیگر هم گفته بود که کسی جرات تبرئه آنها را ندارد وگرنه شریک جرم آنها خواهد بود، او همچنین بارها مخالفانش را مزدور، خائن و جنایتکار توصیف کرده است.

این کمیته اضافه کرد: کشته یا مجروحی در کار نیست که سعید از وجود دست های آلوده به خون، سخن می گوید، البته یک جنازه وجود دارد که شاهرگ آن را زده اند و آن عدالت است. رئیس جمهور با تصمیمات خود قوه قضاییه را ویران کرده، در حالی که هیچ اختیار و صلاحیتی در این خصوص ندارد و نمی توان آن را ابزار سیاسی برای حذف مخالفانش قرار دهد.

جبهه نجات ملی تونس که جبهه متشکل از احزاب و جریان های مخالف قیس سعید رئیس جمهور تونس به شمار می رود در ۵ مارس ۲۰۲۲ تظاهراتی در پایتخت این کشور برگزار کرد و خواستار آزادی زندانیان سیاسی شد.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور تونس از ۲۵ ژوئیه ۲۰۲۱ (سوم مرداد ۱۴۰۰) مجموعه‌ای از اقدام‌های فوق‌العاده را اتخاذ و با اعلام لغو اختیارات پارلمان، رفع مصونیت نمایندگان، انحلال هیات نظارت بر قانون اساسی و سپس انحلال پارلمان این کشور بن بست سیاسی شدیدی در تونس ایجاد کرد که با موجی از مخالفت‌ها و اعتراض‌های احزاب و جریان‌های سیاسی به ویژه جنبش النهضه این کشور روبرو شد.

مخالفان سعید وی را به کودتا علیه دستاوردهای دموکراتیک قیام سال ۲۰۱۱ میلادی که به برکناری «زین العابدین بن علی» دیکتاتور (رئیس جمهور وقت) تونس منجر شد متهم می‌کنند اما سعید می‌گوید که اقداماتش قانونی و برای نجات تونس از بحران سیاسی طولانی مدت ضروری است.

پربیننده ترین خبرها