انتقاد آمریکا از قیس سعید، رئیس‌جمهور تونس

انتقاد آمریکا از قیس سعید، رئیس‌جمهور تونس
پنج‌شنبه 3 فروردين 1402 - 18:14

دستیار وزیر امور خارجه آمریکا با انتقاد از قیس سعید رییس جمهور تونس گفت: اقدامات او توازن و نظارت دموکراتیک را تضعیف کرده است.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش رویترز، باربارا لیف دستیار وزیر امور خارجه آمریکا، گفت: «آنچه در یک سال و نیم گذشته شاهدش بودیم این است که دولت، تونس را در مسیری بسیار متفاوت حرکت می‌دهد.»
دستیار وزیر امور خارجه آمریکا افزود: قیس سعید، رئیس جمهور تونس «نگرانی شدیدی» در مورد مسیر حرکت تونس ایجاد کرده و اقدامات او توازن و نظارت دموکراتیک را تضعیف کرده است.
لیف با مطرح کردن واضح‌ترین انتقاد واشینگتن از سعید تا امروز، در مصاحبه با رویترز گفت: «پس از سال‌ها تلاش برای ایجاد یک دموکراسی، آنچه در یک سال و نیم گذشته شاهدش بودیم این است که دولت، تونس را در مسیری بسیار متفاوت حرکت می‌دهد.»
او گفت: «اقداماتی در سال گذشته توسط رئیس‌جمهور صورت گرفته که صراحتاً اصول اساسی کنترل و توازن و نظارت را تضعیف کرده است.»
سعید در سال 2021 بیشتر اختیارات را به دست گرفت و پارلمان را پیش از تصویب قانون اساسی جدیدی که تقریباً به او قدرت مطلقه می‌دهد، تعطیل کرد. پلیس تونس در سال جاری بیش از ده ها چهره مخالف - که قیس را به کودتا متهم می‌کنند - را دستگیر کرده است.
سعید مدعی است اقدامات او قانونی بوده و برای نجات تونس از سال‌ها هرج‌ومرج لازم است، در حالی که مخالفان خود را جنایتکار، خائن و تروریست می‌نامد.
لیف گفت اظهارات اخیر سعید مبنی بر اینکه هر قاضی که مظنونان را آزاد می‌کند شریک جرم در نظر گرفته می‌شود، «دقیقاً نوعی تفسیر است که ما را نگران کرده است تونس با هدایت این رئیس‌جمهور به کجا می‌رود.»
او ادامه داد بسیاری از تونسی‌ها از سال‌های پس از انقلاب 2011 که دموکراسی را به ارمغان آورد، ناراضی بودند؛ اما خاطرنشان کرد «برای اصلاح این کمبودها، نباید اختیارات نهادها را کاهش داد.»
دستیار وزیر امور خارجه آمریکا افزود: «نمی‌توانم به نهاد مهمتری جز یک قوه قضاییه مستقل فکر کنم.»
سعید به دلیل اظهارنظرهای ماه گذشته مبنی بر وجود یک توطئه جنایتکارانه برای تغییر ساختار جمعیتی تونس از طریق مهاجرت غیرقانونی، مورد انتقاد قرار گرفت زیرا این اظهارات به سرکوب مهاجران غیرقانونی منجر شد.
لیف گفت: «اینها نظراتی بود که جو وحشتناکی از هراس ایجاد کرد اما بیشتر از آن، در واقع منجر به حملات به این افراد بسیار آسیب‌پذیر و موجی از لفاظی‌های نژادپرستانه شد.»

پربیننده ترین خبرها