سخنان معنادار مکرون در باره رهایی وابستگی به آمریکا پس از بازگشت از چین

سخنان معنادار مکرون در باره رهایی وابستگی به آمریکا پس از بازگشت از چین
دوشنبه 21 فروردين 1402 - 14:28

"بدترین چیز این است که فکر کنیم باید به دیگران وابسته باشیم .. اولویت ما  همانند شدن با دیگران در مناطق مختلف جهان نیست... چرا انتخاب ما باید مانند انتخاب دیگران باشد؟ در مقطعی، ما باید این سوال را از خود بپرسیم که منافع ما چیست ... با دانستن این نکته که ما نمی خواهیم در برابر بلوکی وارد بلوک دیگر شویم."

العالم كشكول

این سخنان امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در گفت و گو با روزنامه اقتصادی فرانسوی "Les Echos" که دیروز (یکشنبه) یعنی بلافاصله پس از بازگشت از چین و دیدار با همتای چینی خود شی جین پینگ منتشر شد، و قابل توجه این که مکرون در مصاحبه با روزنامه فرانسوی، اروپا را به "بیدار شدن" و "کاهش وابستگی به دلار آمریکا در خارج از منطقه " فراخواند.

این فراخوان رئیس دولتی است که با آلمان، اتحادیه اروپا را به رهایی از تسلط سیاسی و اقتصادی آمریکا فرا می خواند و اروپا را تشویق می کند که به دنبال منافع خود باشد، نه آنچه دیگران می خواهند. اگر چه این سخنان بی سابقه بود اما ایراد این سخنان پس از سفر مستقیم ماکرون به چین و در شرایط بسیار سخت اروپا به دلیل جنگ در اوکراین و بحران در تایوان، جنجال های زیادی به دنبال داشت.

درخواست مکرون برای کاهش وابستگی اروپا به آمریکا، رد وابستگی سیاسی و اقتصادی، عدم مشارکت در یک بلوک علیه بلوک دیگر، و امتناع از حرکت مطابق با سلیقه دیگران، زمانی مطرح می‌شود که رهبران اروپایی باید خود را به گونه ای نشان دهند که گویی در دل یک نبرد، به عنوان اعضای ناتو هستند ، و در حال جنگ علیه روسیه در اوکراین هستند، و همچنین برای رویارویی احتمالی با چین بر سر بحران تایوان آماده می شوند.

اظهارات مکرون در این برهه حساس تأکید می کند که اروپا کم کم به خطر وابستگی کور به آمریکا پی برده ، وابستگی که نه تنها استقلال اروپا را سلب می کند، بلکه امنیت و ثبات سیاسی اش را نیزمی گیرد، همانطور که اکنون درباره اوکراین رخ داد، زیرا آمریکا، اروپا را به جنگی کشاند که هیچ نفعی برایش ندارد یا به طور کلی، می‌توانست مانند سوئد و فنلاند، با دور نگه داشتن اوکراین از ناتو از آن جلوگیری کند، اما آمریکا قصد داشت روسیه را به امید تحریک کردن و در نهایت تجزیه شدنش ، و وارد جنگ کند. عرصه این جنگ اروپاست، در حالی که آمریکا هزاران مایل دورتر به تماشای آن نشسته است.

درخواست مکرون از اروپا برای "رهایی " از وابستگی به آمریکا، هرچند دیر، اما در صورت تحقق، از خسارت های اقتصادی، امنیتی و حتی جغرافیایی اروپا خواهد کاست. زیرا آمریکا ناتو را ابزاری برای دفاع از منافع نامشروع خود به ضرر منافع دیگر کشورها قرار داده است.

در این بین قدرت هایی مانند چین، روسیه، ایران و ... به ایستادگی در برابر جنون آمریکایی و تلاش برای تبلور نظام جهانی چندقطبی جدید که در آن عدالت حاکم است، فرا خوانده اند. عملکرد سیاسی و اقتصادی تمامیت خواه نظام آمریکا به گونه ای است که حتی کشورهایی که ادعای همپیمانی آن را دارند از جمله رییس جمهور فرانسه آشکارا اعلام کرده اند که باید از آن فاصله بگیرند.

پربیننده ترین خبرها