معترضان فرانسوی بار دیگر به صورت گسترده به خیابان‌ها آمدند

معترضان فرانسوی بار دیگر به صورت گسترده به خیابان‌ها آمدند
پنج‌شنبه 17 فروردين 1402 - 21:02

مردم فرانسه برای یازدهمین بار طی سه ماه اخیر در اعتراض به طرح دولت امانوئل مکرون برای افزایش سن بازنشستگی، به صورت گسترده به خیابان‌ها آمدند.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، اعتراض‌های امروز (پنجشنبه) در پاریس باعث اختلال در ترافیک شد و پلیس از گاز اشک آور در این شهر و شهرهای دیگر برای متفرق کردن معترضان استفاده کرد.

مذاکرات روز چهارشنبه بین رهبران اتحادیه‌های تجاری و نخست وزیر فرانسه بدون هیچ پیشرفتی پایان یافت و همین مساله باعث بازگشت گسترده معترضان به خیابان‌ها شد.

با اینحال به نظر تعداد اعتصاب کننده‌ها به ویژه در بخش حمل و نقل از زمان شروع جنبش اعتراضی در ماه ژانویه کاهش یافته است.

وزارت آموزش فرانسه نیز مدعی است که کمتر از ۸ درصد معلمان اعتصاب کردند. هرچند، پالایشگاه نفت توتال در «گونفرویل- لورشه» همچنان بسته است.

به گزارش ایرنا، مردم فرانسه ماه‌هاست که در اعتراض به اصلاحات دولتی قانون بازنشستگی که این سن را از ۶۲ به ۶۴ می رساند به خیابان‌ها می آیند. علاوه بر ۱۰ روز اعتراض و اعتصاب سراسری (آخرین آنها روز ۹ فروردین برگزار شد) که با دعوت اتحادیه‌های کارکنان و کارگران و به‌ویژه کنفدراسیون عمومی کار (CGT) برگزار شده، فرانسه دو هفته گذشته تجمعات خودجوش را نیز شاهد بود که در برخی موارد به درگیری معترضان با پلیس و بازداشت گسترده منجر شد.

اصلاحات قانون بازنشستگی و اعتراض گسترده به آن مهم‌ترین چالش دوره دوم ریاست جمهوری مکرون محسوب می‌شود. دولت وی این اصلاحات را با توسل به ابزارهای قانونی بدون رای گیری عادی در مجلس سنا و مجلس ملی به تصویب رساند و همین امر، خشم گروه‌های سیاسی مخالف دولت و مردم را بیشتر کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها