مکرون بجای تلاش برای هرج ومرج در کشورهای دیگر، صدای مردم خود را بشنود

مکرون بجای تلاش برای هرج ومرج در کشورهای دیگر، صدای مردم خود را بشنود
شنبه 5 فروردين 1402 - 15:35

این روزها فرانسه، کشوری که به بهانه دفاع از حقوق بشر در هر امور ریز و درشت کشورهای دیگر مداخله می‌کند، شاهد تظاهرات گسترده مردمی در اعتراض به قانون بازنشستگی است که نه تنها دولت با این تظاهرات مسامحه نمی‌کند بلکه شرکت کنندگان در تظاهر مسالمت‌آمیز را با توسل به خشونت مفرط، سرکوب می‌کند.

العالم- تحلیل روز

امانوئل ماکرون، رئيس‌جمهوری فرانسه که در جریان اغتشاشات اخیر در ایران، در مناسبت‌های مختلف علیه جمهوری اسلامی سخن می‌گفت و ادعا داشت که ایران بایستی به صدای معترضان گوش دهد و حتی در کاخ الیزه، با سران فتنه و آشوب‌ها دیدار و آنها را تشویق می‌کرد که با انواع امکانات و راهکارها، اغتشاشات در خیابان‌های شهرهای مختلف ایران را زنده نگه‌دارند و حتی، مزدوران و جاسوسان خود را با عناوین مختلف به ایران می‌فرستاد که بسیاری از آنها در دام دستگاه‌های امنیتی ایران گیر افتادند، اینک تلاش می‌کند اعتراضات جاری در فرانسه را کم‌اهمیت نشان دهد و غرب نیز زمانی‌که قلمرو جغرافیایی آن شاهد چنین اعتراضاتی باشد زبانش را قورت می‌دهد!.

در شرایطی که اتحادیه کارگران در فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد در تظاهرات اعتراضی روز جمعه ۳.۵ میلیون نفر، از حمله ۸۰۰ هزار نفر در پاریس، مشارکت داشتند و این تظاهرات، از زمان آغاز اعتراضات علیه قانون بازنشستگی در ۷ مارس، بی‌سابقه بوده است ولی دولت ماکرون اصرار دارد که شمار مشارکت‌کنندگان در آن رقمی حدود ۱.۸ میلیون نفر بوده است!!.

دولت ماکرون به رغم تلاش‌هایش برای کم‌رنگ‌تر کردن تظاهرات اخیر، اعلام کرد که سفر چارلز سوم، پادشاه انگلیس به فرانسه- که قرا بود روز یکشنبه انجام شود- به تعویق افتاد. زیرا فرانسه نگران است که پادشاه انگلیس ببیند که چگونه خیابان‌های پاریس به میدان جنگ شبیه شده‌اند.

زمانی‌که حدود ۸۰۰ هزار معترض در تظاهرات پنجشنبه گذشته در پاریس با سر دادن شعارهایی، از مکرون می‌خواستند از تصمیم خود درباره افزایش سن بازنشستگی عقب‌نشینی کند، از سوی نیروهای پلیس سرکوب شدند که به وقوع درگیری‌های خونین میان طرفین منجر شد، پلیس با گاز اشک‌آور به آنها حمله‌ور شد و این درگیری‌ها در شامگاه به اوج خود رسید. اواخر همان شب نیز که پاریس در میانه شعله‌های آتش می‌سوخت پلیس حدود ۸۰۰ معترض را بازداشت و صدها نفر را مجروح کرد.

عجیب است ماکرون که همیشه شعارهای دموکراسی و حقوق بشر و نیاز به گوش دادن به صدای معترضرا سر می‌دهد، پس از تصویب قانون افزایش سن بازنشستگی- بدون موافقت پارلمان-، همه این شعارها را نادیده می‌گیرد.

اگر ماکرون از این تصمیم خود عقب‌نشینی نکند بعید است که اعتراضات در فرانسه فروکش کند به‌ویژه اینکه اتحادیه‌های کارگری فراخوان اعتصابات را برای دهمین روز متوالی اعلام و خواستار برگزاری تظاهرات در سه‌شنبه جاری شدند. این خبر خوبی برای ماکرون و دولتش نیست و آنها بایستی به توصیه ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران عمل کنند که از آنها خواسته به جای ایجاد تنش و هرج و مرج در کشورهای دیگر، با مردم فرانسه صحبت کنند و به صدای آنها گوش دهند.

پربیننده ترین خبرها