زلال قرآن (2257)؛

مهمترین وظائف انسان برای تخلق به اخلاق الله و رسیدن به مقام خلیفة الهی کدامند؟

مهمترین وظائف انسان برای تخلق به اخلاق الله و رسیدن به مقام خلیفة الهی کدامند؟
چهارشنبه 23 فروردين 1402 - 21:05

العالم - زلال قرآن

خداوند تبارک و تعالی انسان را در بهترین شرایط خلق کرد.
و به شهادت آیه 72 سوره مبارکه احزاب :
« إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنْسَانُ إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولًا»
ترجمه: (ما امانت را [که تکالیف و مسئولیت‌های اختیاری شرعی است] بر آسمان‌ها و زمین و کوه‌‌ها عرضه کردیم، و آن‌ها از به عهده‌ گرفتنش [به علت نداشتن استعداد] سر باز زدند و از[پذیرفتن] آن ترسیدند، و انسان آن را به عهده گرفت،بی‌ تردید او [به خاطر ادا ‌نکردنِ امانت] بسیار ستمکار، و بسیار نادان است‌).
او را عهده‌دار سنگین‌ترین بار امانت الهی فرمود، پس برای حمل درست این بار امانت الهی او موظف است که :
1 – برای کسب معارف حقّه الهیه (معرفت الله، معرفت النبّی، معرفت النفس، معرفت به حقایق عالم هستی اعم از دنیا و آخرت، و...،) آنگونه که خداوند در قرآن کریم و رسول الله (ص) و ائمه اطهار در احادیث و روایات خود معرفی کرده اند اقدام کند.
2 – بطور دائم و مستمر برای انجام اعمال صالحه و عبادت خالصانه و شاکرانه که یکی از اهداف بسیار بلند خلقت انسان است قیام نماید.
3 – مطیع اوامر الهی بوده و با اطاعت و فرمانبرداری صادقانه ازحضرت حق سبحانه و تعالی تسلیم محض او باشد .
تا بواسطه آنها بتواند در صراط مستقیم الهی مستقر شده و با استمداد از خداوند قادر متعال با کسب کمالات لایق و شایسته به رشد متعادل و متوازن استعدادهای ذاتی خویش که همان کمال حقیقی اوست برسد و با تخلق به اخلاق الله خویشتن را برای وصول به مقام خلیفة الهی آماده نماید.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها