افشای اسناد محرمانه پنتاگون و سیا؛

ادعای واشنگتن‌پست درباره هویت عامل افشای اسناد محرمانه/انتقاد شدید ترامپ

ادعای واشنگتن‌پست درباره هویت عامل افشای اسناد محرمانه/انتقاد شدید ترامپ
پنج‌شنبه 24 فروردين 1402 - 13:41

بررسی محتوای اسناد محرمانه فاش شده از وزارت دفاع آمریکا و هویت افشا کننده آن در روزهای گذشته سوژه بسیاری از رسانه‌ها و شخصیت‌های سیاسی بوده است، در این میان دونالد ترامپ آن را بدترین نشت اطلاعاتی تاریخ آمریکا دانسته و واشنگتن پست نیز مدعی شناسایی عامل انتشار این اسناد محرمانه شده است.

العالم - آمریکا

به گزارش روز پنجشنبه تارنمای خبری هیل، دونالد ترامپ در شبکه اجتمالی «تروث» در رابطه با درز اسناد محرمانه وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) که بخشی از آن به جنگ اوکراین مربوط می‌شد، نوشت: ایالت متحده تاکنون تا این حد خجالت زده نشده بود.

وی، جو بایدن رییس‌جمهوری فعلی آمریکا منبع این افشا دانست و افزود: این بدترین نشت اطلاعاتی تاریخ آمریکا بود.

بر اساس این گزارش، هفته گذشته اسناد محرمانه‌ای منتشر شد که در ظاهر به نظر می‌رسد از پنتاگون درز کرده باشد. این اسناد، اطلاعات آمریکا و ناتو در مورد جنگ در اوکراین، از تخمین تعداد تلفات این جنگ تا آموزش نیروهای اوکراینی و نگرانی‌های آمریکا از تاثیر چین و روسیه بر آمریکای لاتین و آفریقا را شامل می‌شود.

گفتی است که مقام‌های آمریکایی در حالی اعتبار این اسناد را تایید نمی‌کنند که در پی یافتن منبع این نشت اطلاعاتی هستند.

نگرانی آمریکا از مواضع چین در برابر جنگ اوکراین و شمار واقعی تلفات جنگ

خبرگزاری رویترز گزارش داد: در صورتی که اسناد اطلاعاتی درز کرده صحت داشته باشند، جنگ روسیه و اوکراین تاکنون حدود ۳۵۴ هزار کشته و زخمی برای هر دو طرف درگیری به همراه داشته که این آمار تقریبا ۱۰ برابر چیزی است که هر یک از طرف‌های درگیری از ابتدای جنگ از تلفات و زخمی‌های خود اعلام کرده‌اند.

بر اساس این اسناد، از روسیه تاکنون، ۳۵ تا ۴۵ هزار نفر کشته و ۱۵۴ تا ۱۸۰ هزار نفر زخمی شده‌اند. شمار کشته‌ها و زخمی‌های اوکراین در این جنگ نیز به ترتیب حدود ۱۵ تا ۱۷ هزار کشته و حدود ۱۰۹ تا ۱۱۳ هزار زخمی عنوان شده است.

بخش دیگری از اسناد پنتاگون نگرانی واشنگتن را از تاثیر حمله احتمالی اوکراین به اهداف داخل خاک روسیه از جمله مسکو بر موضع چین در برابر جنگ نشان می‌دهد.

بر این اساس، اگر اوکراین به مواضع با ارزش استراتژیک بالا و یا سران روسیه حمله کند، چین به احتمال زیاد به آن واکنش نشان داده و حمایت از مسکو را افزایش خواهد داد.

تلاش واگنر برای خرید سلاح از ترکیه

شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز درباره محتوای اسناد محرمانه فاش شده وزارت دفاع آمریکا گزارش داد: در این اسناد که به گفته مقام‌های آمریکایی بخش زیادی از آن صحت دارد، آمده است گروه نظامی واگنر روسیه تلاش کرده تا سلاح و تجهیزات نظامی از ترکیه خریداری کند.

ترکیه به عنوان عضوی از سازمان پیمان آنتلانتیک شمالی (ناتو) با وجود اینکه مخالفت خود با حمله روسیه به اوکراین را اعلام کرده اما بر خلاف سایر اعضای این ائتلاف روابط نزدیک خود با مسکو را حفظ کرده است.

بر اساس اطلاعات اسناد افشا شده، در اوایل ماه فوریه، پرسنل گروه واگنر با رابط ترکیه‌ای با هدف خرید تسلیحات و تجهیزات از ترکیه دیدار کرده‌اند. اما جزئیات بیشتری وجود ندارد که مشخص کند این افراد که بوده‌اند و آیا خرید و فروشی صورت گرفته است یا خیر.

گزارش واشگتن پست درباره هویت افشاکننده

در این میان روزنامه واشگنتن پست آمریکا روز گذشته به نقل از منبعی که از آن به عنوان دوست [در فضای مجازی] افشا کننده یاد شده است، گزارش داد: شخص مسئول این نشت اطلاعاتی مدعی بوده که در یک پایگاه نظامی کار می‌کند و اسرار حساس امنیت ملی آمریکا را در یک گروه آنلاین با آشنایان خود به اشتراک گذاشته است.

بر اساس این گزارش، فرد افشاکننده مرد جوانی و علاقه مند به اسلحه با نام مستعار او. جی (OG) بوده که در یک گروه گفت‌وگو آنلاین در پلتفرم «دیسکرد» - پلتفرم محبوب بین گیمیرها - فعالیت داشته است.

به گفته منبع واشگتن پست، این شخص اطلاعاتی طبقه بندی شده از محل کار خود که یک پایگاه نظامی بوده را در گروه خود به اشتراک می‌گذاشته است.

سی ان ان می‌گوید: یک سخنگوی دیسکرد بدون اشاره به جزئیات در این خصوص گفته که این شبکه اجتماعی در حال همکاری با پلیس در این تحقیقات است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها