درگیری بین ارتش و نیروهای واکنش سریع سودان به کجا می انجامد؟

يکشنبه 27 فروردين 1402 - 12:08

"نشأت امام"، تحلیلگر سیاسی گفت طبق شواهد موجود درگیری های جاری بین نیروهای واکنش سریع و ارتش سودان جز با شکست یکی از دو طرف یا مداخله میانجی گرانی از داخل یا خارج سودان به پایان نمی رسد.

العالم - آفریقا

این تحلیلگر سیاسی تصریح کرد صدای تیراندازی و غرش توپخانه در آسمان خرطوم، همچنان طنین افکن است و مردم با بوی باروت و دود غلیظ از خواب بیدار شده اند.

وی افزود دو طرف همچنان بر مواضع خود اصرار می ورزند و این نشان می دهد که خبری از مذاکره در آینده نزدیک نخواهد بود.

"نشأت امام" در این راستا به پیام صوتی محمد حمدان دقلو معروف به حمیدتی، فرمانده نیروهای واکنش سریع اشاره می کند که از ادامه جنگ تا دستگیری عبد الفتاح البرهان، فرمانده ارتش صحبت کرده است. ارتش نیز تأکید کرده است که هیچ راهی برای مذاکره نیست.

این تحلیل گر سیاسی خاطرنشان کرده است که اوضاع بین ارتش و نیروهای واکنش سریع تا زمان پیروزی یکی از دو طرف یا مداخله میانجی گرانی از داخل یا خارج سودان به همین منوال خواهد بود. وی همچنین تصریح می کند که برخی طرف های سودانی طرح هایی را برای حل منازعه ارائه کرده اند کما اینکه جامعه بین الملل و اتحادیه اروپا و چند کشور دوست و همسایه از دو طرف خواسته اند برای حل منازعات، پای میز مذاکره بنشینند.

الامام به درگیری های جاری بین ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع اشاره کرده و می گوید همه می دانند که مشکل از کجا شروع شده است اما هیچ کس نمی داند که به کجا می انجامد. زیرا این جنگ بیشتر شبیه جنگ شهری و چریکی است و هر یک از طرف های درگیر می خواهد طرف مقابل را شکست دهد.

این تحلیل گر می گوید درگیری ها بیشتر بین عبد الفتاح البرهان، فرمانده ارتش و حمیدتی، فرمانده نیروهای واکنش سریع جنبه شخصی پیدا کرده است چرا که پیش از این، روابط دوستانه بسیار قوی این دو نفر وجود داشت. و البرهان بر آموزش نیروهای واکنش سریع نظارت می کرد اما حمیدتی به ناگاه با حمله ارتش به نیروهایش مواجه شد و همین نشان می دهد که هیچ یک از این دو طرف جز با شکست دیگری آرام نمی شود.

به این ترتیب درگیری ها شدید بین ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع برای دومین روز پیاپی در مناطق مختلفی از خرطوم ادامه می یابد.

کمیته مرکزی پزشکان سودان اعلام کرده است که آمار تلفات غیر نظامی این درگیری ها به 56 نفر و آمار مجروحان به 600 نفر رسیده است. از سوی دیگر فرماندهی کل نیروهای مسلح اعلام کرده است که درگیری ها در برخی مناطق ادامه دارد اما اوضاع رو به آرامش نهاده است از این گذشته محاصره پایتخت توسط نیروهای خود را تکذیب کرده و گفته است که پیروزی نزدیک است و به زودی خبرهای خوشی را اعلام خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها