اختلاف در حزب جمهوریخواه در واکنش به اسناد افشا شده بالا گرفت

اختلاف در حزب جمهوریخواه در واکنش به اسناد افشا شده بالا گرفت
دوشنبه 28 فروردين 1402 - 03:04

دفاع یک نماینده جمهوریخواه از جک تیشیرا، عامل افشای مجموعه اسناد محرمانه پنتاگون به فضای مجازی در روزهای اخیر به اختلاف در داخل این حزب دامن زده است.

العالم-آمریکا

دفاع «مارجری تیلور گرین»، نماینده جمهوریخواه ایالت جورجیا در مجلس نمایندگان آمریکا از «جک تیشیرا»، عضو 21 ساله گارد ملی آمریکا که مجموعه اسناد اطلاعاتی این کشور را در اینترنت افشا کرد، به اختلافات در داخل این حزب دامن زده و با واکنش منفی «لیندسی گراهام»، سناتور جمهوریخواه مواجه شد.

به نوشته نشریه «نیوزویک»، لیندسی گراهام روز یکشنبه به تیلور گرین که به عنوان یک چهره راست افراطی شهرت یافته از بابت دفاع از افشاگری جک تیشیرا که روز پنجشنبه توسط ماموران اف.بی.آی دستگیر شد هشدار داد.

ماموران دفتر تحقیقات فدرال آمریکا، تیشیرا که عضو شاخه 102 اطلاعات در گارد ملی هوایی ماساچوست بوده را روز پنجشنبه به اتهام افشای اسناد طبقه‌بندی شده نظامی از طریق شبکه اجتماعی دیسکورد در ماه‌های اخیر بازداشت کردند.

بسیاری از این اسناد حاوی اطلاعات و جزئیاتی درباره توانمندی‌های نظامی روسیه و اوکراین و اطلاعات مربوط به خاور میانه و آسیا بودند. بر اساس گزارش خبرگزاری «رویترز»، پنتاگون صحت این اسناد افشا شده را تایید کرده و درز این اسناد را یک «اقدام تبهکارانه عمدی» خوانده است.

مارجری تیلور گرین روز پنجشنبه مطلبی را در دفاع از افشاگری تیشیرا در توئیتر منتشر کرده و گفت:‌ «جک تیشیرا یک مرد سفیدپوست مسیحی و ضد جنگ است. همین ویژگی‌ها او را به دشمن حکومت بایدن تبدیل می‌کند.»

تیلور گرین در ادامه این دفاعیه خود نوشت: «او حقیقت را درباره حضور سربازان ما در عرصه میدانی در اوکراین و خیلی حقایق دیگر را گفت. از خودتان بپرسید چه کسی دشمن واقعی است؟ یک عضو جوان رده پایین گارد ملی؟ یا دولتی که دارد در اوکراین، کشوری که عضو ناتو نیست، علیه روسیه هسته‌ای بدون دریافت اختیارات جنگی جنگ راه می‌اندازد؟»

«تاکر کارلسون»، یک مجری شبکه «فاکس نیوز» و از دیگر چهره‌های شناخته شده راست افراطی در آمریکا هم به ستایش از تیشیرا پرداخته و گفت، اسناد افشا شده توسط او ثابت می‌کنند که سربازان آمریکایی دارند در اوکراین «علیه سربازان روسی» می‌جنگند.

لیندسی گراهام در مصاحبه‌ با «جاناتان کارل»، مجری شبکه «ای.بی.سی نیوز» در واکنش به مواضع تیلور گرین و تاکر کارلسون در دفاع از تیشیرا گفت: «چیزی که آنها دارند مطرح می‌کنند قابلیت آمریکا برای دفاع از خودش را نابود خواهد کرد. آنها می‌گویند انتشار دادن اطلاعات طبقه بندی شده بر مبنای دیدگاه های سیاسی شما مشکلی ندارد. این که هدف وسیله را توجیه می‌کند. چنین چیزی درست نیست.»

او ادامه داد: «شما چنانچه عضو جامعه اطلاعاتی ارتش و مخالف با سیاست های آمریکا بوده و مشکلی با درز یافتن اطلاعات طبقه بندی شده نداشته باشید، روانه زندان خواهید شد. چنین اظهاراتی غیرمسئولانه ترین اظهاراتی هستند که می‌تواند مطرح شود.»

گراهام در ادامه این مصاحبه اظهار کرد: «قابلیت آمریکا برای جمع آوری اطلاعات از منابع انسانی میدانی به خطر افتاده است. ما نمی‌توانیم یک نظام جمع آوری اطلاعات مغشوش داشته باشیم. اگر شما به ما اطلاعات بدهید و این اطلاعات افشا شوند ممکن است جانتان را از دست بدهید. شیوه جمع آوری اطلاعات توسط ما باعث محافظت از کشور ما می‌شود. اکنون اعضایی در حال خدمت در ارتش از جورجیا و جاهای دیگر هستند که امنیتشان به خاطر کاری که این مرد کرد کم شده است.»

این سناتور جمهوریخواه خاطر نشان کرد، این که اعضای کنگره آمریکا اقدامات تیشیرا را توجیه کنند «به طرزی وحشتناک غیرمسئولانه است چون آمریکا را در خطری جدی قرار داده است.»

«لیز چنی»، یک نماینده سابق حزب جمهوریخواه آمریکا نیز از اظهارات تیلور گرین در دفاع از تیشیرا انتقاد کرده و گفت: «او بار دیگر صراحتا نشان داد که نمی‌توان به او از بابت اطلاعات امنیت ملی آمریکا اعتماد کرد و او نباید هیچ نوع مجوز دسترسی امنیتی داشته باشد.»

«جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه گفت، هیچ نگرانی از بابت به خطر افتادن بخش اطلاعات ملی آمریکا در اثر درز این اسناد ندارد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها