بازداشت «راشد الغنوشی» و انتقال به مکانی نامعلوم!

بازداشت «راشد الغنوشی» و انتقال به مکانی نامعلوم!
سه شنبه 29 فروردين 1402 - 11:32

درحالی که پیش از این رئیس‌جمهور تونس تقریبا با همه جریان‌های سیاسی در این کشور وارد چالش شده است و حداکثر مشارکتی ۲۵درصدی را در دو مرحله انتخابات پی‌درپی پارلمان رقم زده، حالا و با دستگیری غنوشی بنظر می‌رسد این بار شمشیر را کاملا از رو بسته است.

العالم - تحلیل روز

در میان دو دیدگاه معتقد به نظام پارلمانی (غنوشی و یاران) و نظام ریاستی بر مبنای شوراهای شهر، شهرداری‌ها و... تا ریاست جمهوری (اعتقاد قیس سعید)، تجربه دمكراسی خواهی سعید بدلیل بی‌تجربگی وی و البته احیانا بشکلی ناخواسته میل به دیکتاتوری‌اش، او را در میان حتی مخالفین اخوانی‌‌المسلمین در تونس تنها گذاشت.

واقعیت تونس این است که غنوشی اسلامگرا مورد عنایت و توجه غرب هم هست و احیانا در مقابل این فقره یعنی بازداشت پر رمز و راز غنوشی این بار سعید به‌سمت متحد کردن بیرون مرزها با درون مرزها پیش می‌رود.

شاید فشارهای داخلی و تراکم رنگین کمانی از ناملایمات و مخالف اخوانی‌ها بر سعید در کنار مانع تراشی‌های بی وقفه یاران غنوشی در مقابل او، کارد را به استخوان این رئیس‌جمهور حقوقدان تونس رسانده باشد که پس از چند ماه از دستگیری معاون غنوشی یکبار دیگر و این بار با دستگیری صدر حرکت النهضه هم اسلامگرایان را گوشمالی دهد، هم فکر احیای پارلمان را ازسر آنها بیرون کند و هم در سایه درگیری با راس یکی ازقدرتمندترین نیروها در جبهه مخالفش زهرچشمی از سایرین بگیرد.

پربیننده ترین خبرها