انگلیس: قطع رابطه با چین به‌نفع لندن نیست

انگلیس: قطع رابطه با چین به‌نفع لندن نیست
چهارشنبه 30 فروردين 1402 - 01:52

وزیر امور خارجه انگلیس، چین را یک کشور مهم تاثیرگذار در عرصه بین‌الملل توصیف کرد که قطع رابطه با آن به نفع لندن نخواهد بود.

العالم - اروپا

جیمز کلورلی در گفت‌وگو با نشریه گاردین اظهار داشت که بین تلقی چین بعنوان یک تهدید یا فرصت، انتخاب مشخصی وجود ندارد و رویکرد لندن دربرابر پکن باید ظریف و محتاطانه‌ باشد.

وی عنوان کرد: «درک می‌کنم که چرا تعدادی از همکاران من موضع مثبتی نسبت به چین ندارند. اما این به نفع آن‌ها، به نفع من یا هر کس دیگری نیست که رابطه با چین را قطع کند، زیرا چین به مسیر خود، خواه ما با آنها تعامل داشته باشیم یا خیر، ادامه خواهد داد.»

وزیر امور خارجه انگلیس افزود: «ما نمی‌خواهیم که چین مسیر خود را تغییر دهد. اما (بواسطه تعامل با آن‌ها) ما بر این کشور نفوذ داریم و اگر تعامل نکنیم این نفوذ را از دست خواهیم داد. بنابراین من قصد ندارم این نفوذ را، حتی با چین کنار بگذارم.»

رئیس دستگاه دیپلماسی انگلیس با بیان اینکه لندن باید رویکرد پیچیده‌تری را با چین اتخاذ کند، افزود: «از من خواسته می شود که ماهیت رابطه را در یک کلمه خلاصه کنم. اینکه آنها رقیب هستند؟ تهدید هستند؟ چالش هستند؟ یا فرصت هستند؟ اما ما هیچ رابطه دوجانبه دیگری را در یک کلمه خلاصه نمی کنیم.»

کلورلی تصریح کرد: «چین یک کشور بزرگ، تأثیرگذار و مهم است. این کشور نقش فوق‌العاده مهمی در مسائل زیست‌محیطی و اقتصادی دارد، و بنابراین ما باید تعامل نزدیک و منظم با چین داشته باشیم، زیرا انجام ندادن این کار واقعاً نتیجه معکوس خواهد داشت.»

وی ادامه داد که رابطه انگلیس و چین مانند کلید روشن و خاموش نیست «حتی مانند یک دکمه تنظیم صدا هم نیست و بیشتر شبیه یک دستگاه میکس صدا است، زیرا حوزه‌هایی وجود دارد که می‌خواهیم روابط دوجانبه را تقویت کنیم. در عین حال بخش‌هایی وجود دارد که با مواضع ما سازگار نیست و می‌خواهیم از روابط عقب نشینی کنیم.»

وزیر امور خارجه انگلیس افزود: «ما باید در رابطه با چین، دید باز داشته باشیم و روی آنچه به سود منافع ملی ماست و به طور کلی به نفع جهان است تمرکز کنیم.»

او در این حالی این مطلب را بیان کرد که روابط لندن با پکن در سال‌های اخیر، در نتیجه پیروی بی‌قیدوشرط انگلیس از سیاست های آمریکا تیره شده است. نخست وزیر انگلیس چندی پیش در نشست با حضور مقام‌های بین‌المللی و کارشناسان حوزه سیاست خارجی، چین را به اقتدارگرایی متهم و اعلام کرد که «عصر طلایی» روابط با پکن پایان یافته است.

انگلیس چین را به نقض ارزش‌های حقوق بشری در هنگ‌کنگ و سین کیانگ و همچنین جاسوسی متهم می‌کند و تعدادی از قراردادهای سنگین تجاری با این کشور را فسخ کرده است.

سیاستمداران تندرو و دنباله‌رو کاخ‌سفید در انگلیس، از جمله لیز تراس نخست وزیر سابق این کشور، کاهش روابط لندن با پکن را خواستار هستند و دولت را به اتخاذ مواضع معتدل در قبال چین متهم می‌کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها