گزارش خبرنگار العالم از بازداشت رییس جنبش النهضه و سناریوهای احتمالی در تونس

چهارشنبه 30 فروردين 1402 - 09:27

به دنبال اقدام دادستانی تونس در خصوص اجازه بازداشت راشد الغنوشی، رئیس جنبش النهضه، وی دیروز (سه شنبه) دستگیر شد. همزمان برگزاری هر نوع جلسه در همه دفاتر این جنبش ممنوع شد. پلیس همچنین مقر نشست های جبهه مخالف الخلاص را پلمپ کرد.

العالم - تونس

به گزارش خبرنگار العالم در تونس، راشد الغنوشی، رئیس جنبش النهضه پس از دستگیری و ساعت ها بازجویی، اکنون در بازداشت به سر می برد؛ وی هواداران "کودتا در تونس" را تروریست و جنگ طلب معرفی کرده بود.

نیروهای امنیتی تونس دفاتر جبهه مخالف الخلاص و جنبش النهضه را پلمپ کرده و برگزاری هر گونه نشست و جلسه ای را در این دفاتر ممنوع اعلام کردند.

منذر الونیسی، از رهبران جنبش النهضه به رسانه ها گفت: نیروهای امنیتی که خود را از عوامل گارد ملی معرفی کردند به منزل راشد الغنوشی، رئیس جنبش النهضه و رئیس پارلمان حمله کرده و وی را به طور وحشیانه ای مورد بازرسی قرار دادند، ما حکومت را مسئول سلامت جسمی و روحی او می دانیم".

قیس سعید، رئیس جمهور تونس در اولین حضور رسانه ای خود پس از بازداشت الغنوشی اعلام کرد که به هر کس که از داخل قصد حمله به دولت را داشته باشند اعلام جنگ می کند. وی آنها را وطن فروش نامید.

علاوه بر الغنوشی، تعداد دیگری از رهبران جنبش النهضه شامل بلقاسم محسن، محمد الهومانی و محمد شنیبه، مسئول فعالیت های دانشجویی این جنبش نیز بازداشت شدند.

سناریوهای مختلفی برای روزهای آینده تونس پیش بینی شده است... به دلیل موج بازداشت های اخیر، کشمکش های سیاسی به کشمکش حقوقی تبدیل شده و درگیری ها و اختلافات موجود دیگر یک مسأله داخلی نخواهد بود بلکه راه برای فشارهای خارجی هر چه بیشتر بر مقامات رسمی تونس باز خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها