کارشناس سیاسی: سفر وزیر خارجه عربستان به دمشق، چرخش منطقه‌ای به سوریه است

چهارشنبه 30 فروردين 1402 - 13:34

یک کارشناس سیاسی تأکید کرد که سفر وزیر خارجه عربستان سعودی به دمشق تجسمی از جهت‌گیری جدید برای برقراری روابط با سوریه و آشتی در منطقه است.

العالم- سوریه

حسن حردان در گفت‌وگو با تلویزیون العالم تصریح کرد که که سفر فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی به دمشق نشان‌دهنده گذر از بحران‌‌های گذشته و ورود به مرحله‌ای جدید است و این امر به نوبه خود انعکاسی از عادی‌سازی‌ها با سوریه و بازگشت اعراب به دمشق بعد از حدود 11 سال جنگ است. همچنانکه این امر موید رویکرد جدید عربستان سعودی است که با این سفر، نمود پیدا کرد.

او با اشاره به اینکه این سفر در چارچوب گرایش جدید در منطقه مبنی بر ازسرگیری روابط با سوریه و حل و فصل اختلافات در محیط عربی انجام شده، افزود: آنها به این باور رسیده‌اند که سوریه طی سال‌های جنگ مقاومت کرده و توانست که حضورش را در منطقه تثبیت کند.

این کارشناس سیاسی با تأکید بر اینکه قطار عادی‌سازی در منطقه در حال حرکت است، تصریح کرد: ایجاد همگرایی میان ایران و عربستان سعودی شاخص بسیار بزرگی بوده که به توافق یمن و سعودی و آغاز مذاکرات جدی برای حل و فصل بحران یمن منتهی خواهد شد.

حسن حردان گفت: سوریه از سفر وزیر خارجه عربستان سعودی و از بازگشت کشورهای عربی به سوی آن و نیز از سرگیری روابط با اتحادیه عرب بیشترین بهره را می‌برد. او در همین راستا، به سفر وزیر خارجه سوریه به الجزائر و تونس و عربستان سعودی اشاره کرد.

او با بیان اینکه روند بازسازی سوریه به حمایت کشورهای عربی نیاز دارد، اظهار داشت که عربستان سعودی در این امر دست برتر را دارد و همچنین از نفوذ زیادی در نزد کشورهای عربی جهت متقاعد کردن آنها برای مشارکت در بازسازی برخوردار است.

حردان با اشاره به ثقل سیاسی عربستان سعودی در جهان عرب و تاثیر مواضع آن بر برخی کشورهای عربی، یادآور شد که برای سوریه ازسرگیری روابط با عربستان سعودی و نیز ازسرگیری روابط عربستان سعودی و تونس مهم است.

پربیننده ترین خبرها