آمادگی ارمنستان برای صلح با جمهوری آذربایجان

آمادگی ارمنستان برای صلح با جمهوری آذربایجان
شنبه 2 ارديبهشت 1402 - 01:36

نخست وزیر ارمنستان جمعه شب بار دیگر در حضور نمایندگان مجلس این کشور بر آمادگی خود برای امضای پیش نویس توافقنامه صلح ایروان و باکو تاکید کرد.

العالم - آسیا

نیکول پاشینیان روز سه شنبه نیز در مجلس ارمنستان گفته بود پیمان صلح این کشور با جمهوری آذربایجان تنها در صورتی امکان پذیر است که دو کشور تمامیت ارضی یکدیگر را به رسمیت بشناسند.

پاشینیان در سخنان جمعه شب خود افزود: من آماده‌ام سندی را که به طرف آذربایجانی ارائه کرده‌ایم، امضا کنم ولی جمهوری آذربایجان آن را نمی‌پذیرد. ما باید تصمیم بگیریم که چه کاری انجام بدهیم. ما مشروعیت و اختیار کافی برای تصمیم گیری در مورد آینده ارمنستان داریم.

دو طرف تاکنون چندین مرتبه با میانجیگری طرف‌های بین المللی پیش نویس توافقنامه صلح مبادله کرده‌اند.

بر اساس سوابق تاریخی و موازین بین المللی، منطقه ارمنی نشین قره باغ به مرکزیت خانکندی در تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان و گذرگاه زنگزور در استان سیونیک و تحت حاکمیت ارمنستان قرار دارد.

طی روزهای اخیر، جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان خبر از نقض آشکار آتش بس توسط طرف مقابل می‌دهند و درگیری‌های پراکنده میان نیروهای دو کشور آغاز شده است.

۲۷ آبان ۱۳۹۹ توافق مسکو بین دو طرف امضا و اعلام شد این توافق فقط برای آتش بس است و راه حل مسائل مهم بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان از جمله وضعیت حقوقی قره باغ و دالان زنگزور نیست.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها