فاجعه انسانی در سودان؛ به صدا درآمدن هشدار پایان ذخایر آب و غذا

يکشنبه 3 ارديبهشت 1402 - 13:57

با ورود جنگ داخلی در سودان به دومین هفته، هشدارها درباره وقوع فاجعه انسانی در این کشور همچنان ادامه دارد. این در حالی است که نگرانی های زیادی درباره تمام شدن ذخایر مواد غذایی اساسی و موج مهاجرت به کشورهای همسایه به خصوص با تشدید درگیری های جاری به وجود امده است.

العالم - آفریقا

با تشدید درگیری ها در سودان و تنگ شدن عرصه بر شهروندانی که مجبور به ماندن در خانه شده اند، سازمان های مدافع حقوق بشر پیوسته درباره اوضاع غیر نظامیان هشدار می دهند؛ صلیب سرخ بین المللی درباره پایان ذخایر آب و غذای غیر نظامیانی که به خاطر جنگ داخلی بین ارتش و نیروهای واکنش سریع، در خانه های خود گیر افتاده اند هشدار داده است.

سازمان غیردولتی "گروه بحران های بین الملل" هم هشدار داده است که میلیون ها غیر نظامی در محاصره قرار گرفته اند و مواد غذایی اساسی شان به سرعت در حال پایان است. این سازمان درباره احتمال تبدیل شدن این منازعه به یک جنگ واقعی دائمی در سراسر سودان و سرایت آن به کشورهای همسایه، هشدار داده است.

جمعیت هلال احمر سودان هم از حمله عناصر مسلح ناشناس به انبارهای این جمعیت و سرقت 8 دستگاه خودرو و کامیون خبر داده است.

خبرگزاری رویترز هم به نقل از "پیر اونورا"، مدیر برنامه جهانی غذا در چاد گفت که این سازمان پیش بینی کرده است که موج جدید مهاجرت پناهجویان سودانی در راه است.

وانورا بر آمادگی این سازمان برای پذیرش هزار پناهجوی جدید تأکید کرده و خواستار تأمین آب آشامیدنی مورد نیاز در مناطق صحرایی خشک و بی آب و علفی که پناهجویان سودانی در آنجا جمع خواهند شد، شده است.

تا کنون 10 تا 20 هزار نفر سودانی به خاطر جنگ داخلی در این کشور، به چاد گریخته اند که به گفته کمیسریای عالی پناجویان سازمان ملل، اغلب زن و کودک و از روستاهای مرزی سودان هستند.

کارشناسان پیش بینی کرده اند که با اعلام اولین مرحله از آتش بس، شاهد مهاجرت میلیون ها غیر نظامی از سودان باشیم.

در همین راستا وزارت بهداشت سودان اعلام کرد که برخی عناصر نیروهای واکنش سریع به سه بیمارستان در خارطوم حمله کرده اند و 30 بیمارستان نیز به خاطر درگیری های مسلح بین ارتش و نیروهای واکنش سریع تعطیل شده اند؛ این در حالی است که تعداد مجروحان در این درگیری ها به 1929 نفر رسیده است.

پربیننده ترین خبرها