دیپلمات ایتالیایی فرستاده ویژه اتحادیه اروپا در خلیج فارس می‌شود

دیپلمات ایتالیایی فرستاده ویژه اتحادیه اروپا در خلیج فارس می‌شود
دوشنبه 4 ارديبهشت 1402 - 02:48

یک رسانه ایتالیایی یکشنبه شب گزارش داد که اتحادیه اروپا «لوئیجی دی مایو» وزیر خارجه پیشین این کشور را به عنوان فرستاده ویژه این اتحادیه در امور خلیج فارس انتخاب کرده است.

العالم - اروپا

روزنامه ایتالیایی «کوریره دلا سرا» به نقل از منابعی در بروکسل نوشت: اتحادیه اروپا «لوئیجی دی مایو» وزیر خارجه سابق ایتالیا را به عنوان فرستاده ویژه به کشورهای حاشیه خلیج فارس انتخاب کرده است.

بر اساس این گزارش، سمت جدید نماینده ویژه اتحادیه اروپا در منطقه خلیج فارس را نخستین بار «جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جولای ۲۰۲۲ اعلام و فراینده انتخاب مسئول آن را آغاز کرد.

بورل از کشورهای عضو خواست تا نامزدهای خود را برای پست جدید معرفی کنند و بر لزوم حفظ ارتباط اتحادیه اروپا با کشورهای حاشیه خلیج فارس پس از تصمیم این اتحادیه برای کاهش وابستگی به منابع انرژی روسیه، تاکید کرد.

در این گزارش به نقل از نامه‌ای که بورل جمعه گذشته به اعضای اتحادیه اروپا و کمیته امنیتی ارسال کرد، آمده است که دی مایو شخصیت سیاسی لازم را در سطح بین المللی برای این نقش دارد و تماس‌های گسترده او با کشورهای عربی خلیج فارس این امکان را فراهم می‌کند که وی در سطح مناسب با طرف‌های مربوطه تعامل داشته باشد.

این گزارش افزوده است، مأموریت دی مایو به عنوان فرستاده ویژه اتحادیه اروپا در کشورهای حاشیه خلیج فارس اول ژوئن ۲۰۲۳ (۱۱ خرداد) آغاز می‌شود و تا ۲۸ فوریه ۲۰۲۵ خواهد بود.

دی مایو از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ سمت وزیر خارجه ایتالیا را بر عهده داشت و در ژوئن ۲۰۲۲ اعلام کرد که به دلیل اختلافات با رهبری حزب بر سر بحران اوکراین تصمیم به ترک حزب «جنبش پنج ستاره» گرفته است.

خرداد گذشته اتحادیه اروپا سندی را برای تقویت همکاری با کشورهای خلیج فارس در زمینه‌های انرژی، تحول سبز، تجارت، تنوع اقتصادی، ثبات منطقه‌ای و امنیت جهانی و چالش‌های بشردوستانه و توسعه معرفی کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها