انگلیس ارسال مهمات حاوی اورانیوم به اوکراین را تایید کرد

انگلیس ارسال مهمات حاوی اورانیوم به اوکراین را تایید کرد
چهارشنبه 6 ارديبهشت 1402 - 12:16

معاون وزیر دفاع انگلیس تایید کرد که دولت این کشور، پیش‌تر انتقال مهمات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده به اوکراین را آغاز کرده و این مهمات هم‌اکنون به کی‌یف رسیده است.

العالم - اروپا

بنابر گزارش راشاتودی، جیمز هیپی، معاون وزیر دفاع انگلیس با تایید ارسال محموله‌های مهمات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده به اوکراین، گفت که ارتش انگلیس محل استفاده از این تسلیحات را ردیابی نمی‌کند.

هیپی در واکنش به سوالات کِنی مک‌آسکیل نماینده اسکاتلندی پارلمان انگلیس، تایید کرد که مهمات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده برای تانک‌های چلنجر ساخت انگلیس، به کی‌یف رسیده اما از اظهارنظر درباره «نرخ و میزان مصرف ارتش اوکراین از این مهمات» خودداری کرد.

وی گفت: ما هزاران اراده توپ و مهمات چلنجر۲ از جمله گلوله‌های حاوی اورانیوم ضعیف‌شده و ضدزره‌پوش برای اوکراین ارسال کرده‌ایم. این مهمات حالا تحت کنترل نیروهای مسلح اوکراین بوده و وزارت دفاع انگلیس مکان استفاده از این مهمات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده را رصد نمی‌کند.

هیپی در واکنش به اینکه آیا دولت انگیس نباید پس از جنگ، «به پاکسازی مناطق از توپ‌های حاوی اورانیوم ضعیف‌شده کمک کند»، گفت که دولت این کشور «الزامی» برای چنین کاری نداشته و در ادامه بر «نیازهای فوری اوکراین تاکید کرد.»

هرچند هیپی به استناد تحقیقات دولت انگلیس در سال ۲۰۱۷، مدعی شده که استفاده از اورانیوم ضعیف‌شده خطر زیست‌محیطی اندکی داشته و برای سلامتی چندان خطرناک نیست، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این مهمات بهرحال خطراتی را برای سلامتی به همراه دارد. آمریکا در جریان دو جنگ در عراق، از این مهمات استفاده زیادی کرد و محققان می‌گویند که برخی از ناهنجاری‌های مادرزادی که بعدها در عراق مشاهده شده را می‌توان به این مهمات پیوند داد.

به گزارش مهر، مشاوران انگلیسی و آمریکا در ماه مارس، بر آموزش‌های ویژه سربازان اوکراین در آموختن نحوه استفاده از گلوله‌های حاوی اورانیوم نظارت داشتند. لندن پیش‌تر متعهد شده بود که در مجموع ۱۴ تانک چلنجر۲ به اوکراین ارسال کند.

مسکو همواره ارسال تسلیحات خارجی به اوکراین را مورد انتقاد قرار داده و وزارت خارجه مسکو ماه گذشته لندن را به «بی‌مبالاتی، بی‌مسئولیتی و داشتن مصونیت مطلق محکوم کرد.»

پربیننده ترین خبرها