در نشست مطبوعاتی در بیروت :

امیر عبداللهیان : لبنان شرایط ویژه و جایگاهی مهم در منطقه دارد/ توافق ایران و عربستان به نفع کل منطقه است / ایران در انتخاب رئیس جمهور در لبنان دخالت نمی کند

امیر عبداللهیان : لبنان شرایط ویژه و جایگاهی مهم در منطقه دارد/ توافق ایران و عربستان به نفع کل منطقه است / ایران در انتخاب رئیس جمهور در لبنان دخالت نمی کند
جمعه 8 ارديبهشت 1402 - 19:15

وزیر امور خارجه ایران که در بیروت به سر می برد، عصر امروز جمعه در جمع خبرنگاران در ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت گفت : ایران اولویت سیاست خارجی خود را بر اساس گشایش در روابط و تماس با کشورهای منطقه به ویژه کشورهای همسایه قرار داده است.

العالم - لبنان

حسین امیر عبداللهیان در جمع خبرنگاران با اشاره به توافق ایران و عربستان سعودی گفت : طبیعی است که گفت و گو میان ایران و عربستان ، آثار مثبتی بر منطقه و لبنان دارد و این روابط ، صفحه های جدیدی را در روابط میان طرف های مختلف در منطقه باز کرده است.

توافق ایران و عربستان به نفع همه کشورهای منطقه است

امیر عبداللهیان گفت : توافق ایران و عربستان نه فقط به مصلحت دو کشور بلکه به مصلحت تمام منطقه است.

وزیر امور خارجه با اشاره به اهمیت جایگاه لبنان به عنوان خط مقدم جبهه مقاومت ادامه داد : ما معتقدیم که نخبگان سیاسی لبنانی ، قابلیت تکمیل فرایند سیاسی و انتخاب رئیس جمهور جدید را دارند.

وی همچنین گفت که با وزیر امور خارجه سعودی درباره دیدار اخیر در پکن درباره بازگشایی سفارت ها و کنسولگری های دو کشور توافق کرده ایم.

امیر عبداللهیان افزود : همتای سعودی ام با دعوت من ار او برای سفر به ایران موافقت کرد و من نیز دعوت وی را برای سفر به آن کشور قبول خواهم کرد.

محور مقاومت قلب معادله علیه رژیم صهیونیستی است

وی گفت : در دیدارم با سید حسن نصرالله و زیاد النخاله به این اعتقاد رسیدم که محور مقاومت قلب معادله علیه رژیم صهیونیستی است.

وی افزود : رنج های لبنان و مردم آن را درک می کنیم و در این مصیبت در کنارشان هستیم.

وزیر امور خارجه اظهار داشت : می توان از طریق امضای توافق با لبنان مشکل برق این کشور را حل کرد ، اما آمریکا در برابر چنین توافقی مانع تراشی می کند.

وی تصریح کرد : عراقی ها توانستند آمریکایی ها را متقاعد کنند که آنها را از تحریم آمریکایی علیه ایران مستثنی کرده و به آنها اجازه واردات برق و گاز از ایران را بدهند.

وی اظهار داشت : در دیدار با مقام های ارشد لبنانی بر ضرورت توافق احزاب در زمینه انتخاب رئیس جمهور تاکید کردم.

امیر عبداللهیان گفت که سید حسن نصرالله تاکید کرد که مقاومت به رغم فشارهای وارده قوی است.

وزیر امور خارجه درباره رایزنی با مسئولان لبنانی گفت که این رایزنی ها در چارچوب جدول فعالیت های سیاست ایران است و ارزیابی من آن است که لبنانی ها در زمینه انتخاب رئیس جمهور جدی هستند و نسبت به آن چه از لبنانیها دیده ایم و شنیده ایم ، خوش بین هستیم.

وی افزود : نشانه ها حاکی از آن است که منطقه به طرف گفت و گو و انسجام حرکت می کند.

روابط ایران و سوریه چندجانبه است

وی درباره سوریه گفت که از سال 2011 تلاش زیادی برای تجزیه سوریه انجام شد اما رئیس جمهور، دولت و مردم این کشور در برابر این جنگ استقامت کردند.

امیر عبداللهیان همچنین درباره روابط ایران و سوریه گفت که روابط تهران و دمشق، چند جانبه است و رئیس جمهور ایران به زودی به دمشق سفر خواهد کرد.

وی همچنین گفت که ایران از تقویت روابط سوریه با کشورهای عربی استقبال می کند.

ایران در موضوع انتخاب رئیس جمهوری لبنان دخالت نمی کند

وزیر امور خارجه درخصوص موضوع انتخاب رئیس جمهوری لبنان نیز گفت که ایران دراین موضوع دخالت نمی کند اما از هر توافقی میان لبنانی ها در این خصوص حمایت می کند.

پربیننده ترین خبرها