مسکو و تهران در تلاش برای نزدیک کردن سوریه و ترکیه

مسکو و تهران در تلاش برای نزدیک کردن سوریه و ترکیه
يکشنبه 10 ارديبهشت 1402 - 18:02

کارشناسان و ناظران سیاسی بر این باورند که انتخابات ریاست جمهوری ترکیه ارتباطی با تلاش تهران و مسکو برای نزدیکی آنکارا - دمشق ندارد، زیرا این تلاش ها در چارچوب برقراری صلح و بازگرداندن حاکمیت سوریه بر تمام خاک این کشور بر اساس اصول و قواعد دمشق است.

العالم نظرکده

کارشناسان می گویند ایران و روسیه از سال 2017 با امضای توافقنامه آستانه (میان ایران، ترکیه، روسیه و سوریه) نقش میانجی میان آنکارا و دمشق را ایفا می کنند، بنابراین تلاش های مسکو و تهران برای نزدیک کردن سوریه و ترکیه زاییده زمان حال نیست.

کارشناسان سیاسی معتقدند ایران می خواهد با برقراری صلح در سوریه مطابق با شرایط دمشق و روسیه نیز می خواهد با بازگرداندن متحد خود ترکیه به آغوش مسکو، ضربه ای به آمریکا وارد کند لذا تلاش های مسکو و تهران برای نزدیکی ترکیه و سوریه به نفع دولت سوریه است زیرا با رعایت شرایط و اصول این کشور انجام می شود.

آنان با اشاره به اینکه پرونده پناهجویان سوری بزرگ‌ترین برگ برنده‌ در دست مخالفان ترکیه برای استفاده علیه رئیس‌جمهور ترکیه است، خاطرنشان می کنند، به همین خاطر «رجب طیب اردوغان» به دنبال توسعه پرونده سوریه و دیدار با بشار اسد رئیس‌جمهور است تا برگ برنده خود را در انتخابات رو کند.

تحلیلگران بر این باورند که سوریه با دو گزینه مواجه است: یا شکست اردوغان در انتخابات و همکاری با رئیس جمهور جدید با سیاست و استراتژی جدید در قبال دمشق و یا پیروزی مجدد اردوغان در انتخابات ترکیه، بنابراین سوریه در برابر یک واقعیت برای همکاری با اردوغان بر اساس مکانیزم تحمیلی قرار می گیرد.

کارشناسان سیاسی می گویند سوریه با وجود پرونده ترکیه به ایفای نقش محلی، منطقه ای و بین المللی خود بازگشته، لذا بررسی پرونده آشتی ترکیه و سوریه به تنهایی خود موفقیتی برای دولت سوریه است.

برخی تحلیلگران معتقدند تضمین شرایط مورد نیاز دمشق پیش از دیدار اسد و اردوغان ، فشار روسیه و ایران بر طرف ترکیه برای تحقق آن خواهد بود.

آنها افزودند: دلیل درخواست "بشار اسد" رئیس جمهور سوریه برای دیدار با رئیس جمهور ترکیه پس از انتخابات این کشور؛ این است که وی خواهان ایجاد زمینه ای محکم برای این دیدار است و این نشان می دهد که هدف اردوغان از دیدار با اسد پیش از انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به دنبال مانور سیاسی است.

کارشناسان درباره تفسیر سخنان اخیر پیترسون میانجی بین المللی در سوریه، آن را از دریچه حرکت چین به سمت پرونده سوریه ارزیابی و خاطرنشان می کنند که وی به دنبال ایفای نقش کلیدی در برقراری صلح در سوریه است.

از سوی دیگر، تحلیلگران سیاسی معتقدند پرونده نزدیکی روابط سوریه و ترکیه درحال تکمیل است و سوریه برای این نزدیکی شرایطی ندارد، بلکه دارای اصول و شروطی است که نمی تواند از آنها دست بکشد.

آنها خاطرنشان می کنند، ترکیه به دلیل ورود غیرقانونی به خاک سوریه بدون اجازه دولت این کشور، مرتکب اشغالگری و اشغال خاک سوریه شده است و این اقدام را برای دستیابی به اهداف و منافع خاص خود انجام داده است.

تحلیل‌گران سیاسی معتقدند مسکو تلاش می‌کند تا روسای جمهور ترکیه و سوریه هرچه زودتر با یکدیگر دیدار داشته باشند چرا که اردوغان چه در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شود یا ببازد، بالاخره این کشور وارد توافق‌های بین‌المللی خواهد شد که طرف برنده انتخابات باید آن را اجرا کند.

پربیننده ترین خبرها