المشاط: آمریکا و انگلیس از تنش مجدد در یمن، جان سالم به در نمی‌برند

المشاط: آمریکا و انگلیس از تنش مجدد در یمن، جان سالم به در نمی‌برند
دوشنبه 11 ارديبهشت 1402 - 23:20

رئیس شورای عالی سیاسی یمن که میزبان فرستاده ویژه سازمان ملل بود، تأکید کرد که اگر یمن وارد تنش جدید شود، آمریکا و انگلیس جان سالم به در نخواهند برد.

العالم ـ یمن

هانس گروندبرگ فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن بعد از ظهر امروز دوشنبه به دیدار مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی یمن رفت و درباره آخرین تحولات مربوط به حل بحران این کشور رایزنی کرد.

المشاط در این دیدار گفت: رخدادها ثابت کرده است که آمریکا و انگلیس در برابر هر گونه تلاشی برای برقراری صلح در یمن مانع‌تراشی می‌کنند و این مسئله به خاطر منافع اقتصادی و سیاسی این دو کشور است. ما هر گاه به توافقاتی دست یافتیم، آمریکا فرستاده شوم خود را به منطقه می‌فرستد و این تلاشها را ناکام می‌گذارد.

نقش آمریکا در تجاوز، محاصره، قطع حقوق کارمندان و تلاش برای به شکست کشاندن صلح در یمن، نشان می‌دهد که این کشور عامل مشکلات یمن است.

وی ضمن هشدار نسبت به تلاشهای آمریکا و انگلیس برای ایجاد تنش در یمن، ادامه داد: اگر تنش در یمن مجددا صورت گیرد، به ضرر همه جهان خواهد بود. نخواهیم پذیرفت که یمن وارد تنش جدید شود و آمریکا و انگلیس جان سالم به در ببرند.

المشاط ضمن اعلام آمادگی چند باره یمن برای صلح و در عین حال جنگ، گفت: ما در موضع دفاع از کشور، آزادی و استقلال خود قرار داریم. تمامی ادعاهای آمریکا و انگلیس و تجزیه‌طلبان باطل شده است و نشان می‌دهد که اتحاد در یمن، سیاسی نیست، بلکه مردمی است.

رئیس شورای عالی سیاسی یمن بیست و هفتم فروردین ماه گذشته، در جلسه‌ای، سران این کشور را در جریان مذاکراتی قرار داد که با هیأت سعودی و با میانجیگیری عمان صورت گرفت.

المشاط با بیان اینکه قرار شده است بعد از عید سعید فطر، دور جدیدی از مذاکرات برگزار شود، افزود: اگر ائتلاف سعودی و به دنبال آن، آمریکا به فکر آن باشد که درگیریهای نظامی را از سر بگیرد و در روند صلح مانع‌تراشی کند، باید بداند که یمن دست برتر را دارد.

اخیرا هیأتهای رسمی از عربستان و عمان برای بررسی پرونده تبادل اسرا و آتش‌بس در یمن، وارد صنعا شدند. این نخستین سفر هیأت سعودی به صنعا از آغاز جنگ همه‌جانبه علیه یمن بود که از فرورین ۱۳۹۴ آغاز شد و خسارات و تلفات زیادی به ملت یمن تحمیل کرد. این جنگ باعث شده صدها هزار یمنی کشته و دهها میلیارد دلار به اقتصاد این کشور خسارت وارد شود.

فارس

پربیننده ترین خبرها